پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شعله عشقتان را همیشه روشن نگه دارید


شعله عشقتان را همیشه روشن نگه دارید
یک سؤال جالب از شما دارم... آیا تا به حال شده بخواهید کاری انجام دهید و بدانید که به نفعتان است اما احساس کنید که انرژی لازم برای انجام آن را ندارید؟
همه ی ما حداقل یک یا دو بار در طول زندگیمان در چنین موقعیتی گرفتار شده ایم. این موقعیت می تواند در جنبه های مختلف زندگی ما، کار، خانه، و به ویژه روابطمان اتفاق بیفتد.
ما دنبال بیشتر و بیشتر هستیم اما انرژی لازم برای کسب بیشتر را در خودمان نمیبینیم. یکی از خوانندگان خوب سایت ایمیلی برای ما فرستاده بود که می تواند تجربه ی خیلی از زوج ها باشد....
"هر دوی ما سخت کار می کنیم و سه فرزند را بزرگ کرده ایم. حال و روزمان خوب است اما آخر روز که به خانه می آییم واقعاً خسته ایم. چطور می توانیم انرژی لازم را برای روشن نگه داشتن چراغ زندگیمان به دست آوریم و نگذاریم که این شعله هیچوقت خاموش شود؟"
وقتی درمورد این سؤال فکر می کردم ناگهان داستانی قدیمی به ذهنم آمد. تصور کنید کسی سراغ شما می آید و بگوید که می توانید به جایی که همیشه دوست داشتید سفر کنید بدون اینکه لازم باشد هزینه ای بدهید. فقط باید ساکتان را ببندید و برای پرواز فردا شب ساعت ۱۲ آماده شوید. اگر این همان سفر رویایی شما باشد و باید حتماً به آن بروید و متقاعد هم شده اید که این پیشنهاد واقعی بوده است، آیا کارهای لازم را انجام می دهید که برای این سفر آماده شوید؟ مثلاً دنبال چند روز مرخصی از کارتان می روید؟
اگر بچه دارید، تصمیم می گیرید بچه ها را هم با خود ببرید یا برای آنها پرستار میگیرید؟ درمورد جلسات مهم کاریتان چه؟ با آنها چه می کنید؟
آیا برنامه ی آنها را تغییر می دهید یا از کس دیگری می خواهید که به جای شما آن را انجام دهد؟ درمورد کارهای خانه چطور؟ آیا کس دیگری می تواند کارهای خانه تان را انجام دهد یا می گذارید تا خودتان برگردید و آنها را انجام دهید؟
این سؤالها می تواند همینطور و همینطور ادامه یابد. اگر این سفر رویاهای شما باشد (و کس دیگری هم هزینه های آن را بپردازد) من فکر می کنم بتوانید برنامه هایتان را کمی تغییر دهید و از این فرصت استثنایی نهایت استفاده را ببرید.
این داستان می تواند استعاره خوبی برای روابط شما باشد. این چیزی است که روی آن تمرکز دارید، اینکه اولویتی برای رابطه تان ایجاد کنید و سعیتان را بکنید تا در کلیه جوانب زندگی این اولویت را مد نظر داشته باشید. یک نمونه از زندگی خودم برایتان مثال می زنم. اولویتی که من و همسرم ساخته بودیم این بود که رابطه مان را در ازدواج عمیق تر کنیم و همیشه شعله ی آن را روشن نگه داریم.
یکی از راه هایی که برای انجام این هدف انجام می دهیم این است که به اتفاق هم کتاب می خوانیم و درمورد مسائل زندگی با هم بحث و تبادل نظر می کنیم.
مثلاً این کتابها ممکن است از دیدگاه های مختلفی به زندگی نگاه کنند، از فلسفی و روانشناسی گرفته تا دیدگاه های عملی بسیار معمولی و عادی. ما فهمیده ایم که نه تنها از این کار بلکه از عصرها کنار هم تلویزیون نگاه کردن یا در اینترنت سیر کردن هم لذت می بریم.
به خاطر همین بود که اول امسال تصمیم گرفتیم که حداقل هفته ای دو یا سه شب را کنار هم کتاب بخوانیم، تلویزیون تماشا کنیم، و با هم صحبت کنیم. با این تعهد گام بلندی در راه رسیدن به هدفمان—که روشن نگاه داشتن شعله ی عشق در ازدواجمان بود—برمی داریم.
اگر شما هم می خواهید ارتباط بیشتری با هم برقرار کنید و راه آن را نمی دانید، توصیه هایی برایتان داریم:
۱) تصمیم بگیرید که واقعاً چه می خواهید. اگر هدفتان این است که شعله ی عشقتان را روشن نگه دارید، این برای هرکدام از شما چه معنا و مفهومی دارد؟ با هم حرف بزنید و ببینید که هرکدام از شما دوست دارید رابطه تان چطور باشد، بدون اینکه همدیگر را متهم کنید یا حالت دفاعی به خودتان بگیرید. درمورد آنچه که واقعاً باعث انگیزش دهی به شماست، صادق باشید.
۲) به نتایج مثبت آن فکر کنید. آن دیدگاه را در فکرتان نگه دارید و ببینید که دوست دارید چگونه باهم باشید. شما این انرژی را دارید که به سمت آنچه می خواهید پیش بروید، اما این دیدگاه همیشه باید در ذهنتان باشد.
۳) این را بیشتر مثل یک تجربه ی مفرح بدانید نه کاری که باید انجام شود. داستانی که اول مقاله درمورد آن سفر رویایی برایتان تعریف کردم را یادتان هست؟
اگر قرار نیست این سفر آکنده از تفریح و لذت و شور و نشاط باشد، تغییر برنامه هایتان و آماده کردن خود برای آن چندان ارزش ندارد. همین مسئله برای نزدیکی در روابط هم صادق است. یافتن فعالیتی که بتواند شما را به هم نزدیکتر کند، باید حتماً احساس خوبی در شما ایجاد کند. اگر نتیجه ای که از آن فعالیت نصیبتان می شود به اندازه ی کافی خوب باشد، همه ی خستگی هایتان را برطرف خواهد کرد.
از تجربه ای که از زندگی خودمان و بقیه افراد عایدم شده دریافته ام که می توانید یکی از این دو انتخاب را داشته باشید. یا می توانید اجازه بدهید که دیگران یا موقعیت های مختلف روند زندگی شما را تعیین کند، یا اینکه خودتان خالق زندگی خود باشید. انتخاب با شماست.
اما یادتان نرود هیچکس به اندازه ی خودتان نمی تواند فعالیت هایی که شعله ی عشقتان را همواره فروزان نگه می دارد را انتخاب کند.
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید