شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راگا سرزمینی کهن


راگا سرزمینی کهن
شهر ری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و از شهرهای استان تهران است. نام کهن آن «رگا» است که «راگا» نیز گفته‌اند. بنابر آنچه که در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده است. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است. ری دوران‌های بسیار پرشکوهی را پشت سر گذاشته است. شهر ری به عنوان یکی از شهرستان‌های استان تهران، با وسعت ۲۷ کیلومترمربع، جمعیتی نزدیک به یک‌میلیون نفر را در خویش جای داده است. محدوده شهر از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به کهریزک، از شرق به محله ۱۳ آبان و از غرب به دولت‌آباد منتهی می‌شود شهرت اصلی شهر ری بیشتر به خاطر وجود بارگاه حضرت عبدالعظیم در آن بوده است. به‌طوری‌که تا سال‌ها پیش از آن به (شاه‌عبدالعظیم) یاد می‌شد، ضمن اینکه این شهر از قدیمی‌ترین مناطق کشور نیز به شمار رفته، آثار باستانی فراوانی را در خویش جای داده است.
در واقع شهر ری را می‌توان مادر تهران دانست اما با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پایتخت، از توجه به ری کاسته شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات و تحولات بسیاری در بافت شهری و معماری منطقه به وجود آمد به‌طوری‌که چهره شهر کاملا دگرگون شد و مراکز متعدد فرهنگی، تفریحی و اجتماعی در آن تاسیس و نقاط مختلف شهر به وسیله خیابان‌های مدرن، بزرگراه و پل‌های روگذر و زیرگذر به هم متصل شد. نزدیکی شهرری به حرم مطهر حضرت‌امام‌خمینی(ره) و فرودگاه بین‌المللی امام و قرارداشتن پالایشگاه تهران در محدوده آن، اهمیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آن را دوچندان کرده است.
ری به دلیل قرار گرفتن مرقد امامزادگان بسیاری که معروف‌ترین آنها حضرت عبدالعظیم می‌باشد یکی از قطب‌های مذهبی ایران محسوب می‌گردد. ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند که در نام‌های زکریا رازی و ابوالفتوح رازی و دیگران دیده می‌شود. کوچه‌های انتهای خیابان عظیم‌آباد شهر ری را تا چندی پیش، سرکوره‌ها می‌نامیدند؛ چرا که در اطراف این محله کوره‌های آجرپزی بود.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید