پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

در ذهن فرد ایده‌پرداز، اکنون و امروز با هیچوقت و همیشه مترادف نیست


در ذهن فرد ایده‌پرداز، اکنون و امروز با هیچوقت و همیشه مترادف نیست
هر کسی می‌تواند مخالفت و ناسازگاری کند، اما اختلاف عقیده و مخالفت واقعی نیازمند ثبات عقیده است، به خصوص زمانی‌که افکار و نظرات یک نفر با موجی از صداهای مخالف روبه‌رو است.
یک فـرد ایده‌پرداز و آرمان‌گـرا قـادر اسـت مسائل را طوری ببیند که دیگران، حال به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند.
در سال ۱۸۹۹، رئیس اداره ثبت اختراعات آمریکا نامه‌ای به رئیس جمهور مک کینلی نوشته، از او خواهش کرد تا اداره او را تعطیل کند، به این دلیل که هر چه می‌شد اختراع شود، تا آن زمان اختراع شده بود. کمبود قوه تخیل در این مرد، می‌توانست منجر به از بین رفتن حس نوآوری در مردم شود. برخلاف این، یک فرد ایده‌پرداز و آرمانگرا قادر است مسائل را طوری ببیند که دیگران، حال به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند. به علاوه، همه آرمانگرایان و رویاپردازان خصوصیات مشترکی دارند و با اینکه هیچ کار آنها بدون خراب کردن ایده‌آل‌هایشان قابل تقلید نیست، وجود دارند تا با الهام بخشی، ما را در پیمودن راهی که ندای درونیمان به آن می‌خواند تشویق کنند.
در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، سویکیرو هوندا، نوعی فرهنگ تجاری تعریف نمود که اظهار میکرد "کمپانی‌های ژاپنی به اتفاق هم موفق می‌شوند." او باور داشت که کمپانی‌ها و شرکت‌های ژاپنی می‌توانند از پدیده‌ای مثل بیزینس آمریکایی که مبتنی بر سود شخصی بود استفاده کنند. او کارخانه موتورسازی هوندا را برپا کرد و تلاش کرد تا این نظریه را به پایه عمل برساند، گرچه ممکن بود از جانب محیط تجاری آن زمان و ماموران دولتی که قصد جلوگیری از پیشرفت هوندا را داشتند، مورد بی‌احترامی و استهزاء قرار گیرد.
اینکه شانس فقط یکبار در خانه آدم را می‌زند، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، حقیقت دارد؛ این شما هستید که باید تشخیص دهید.
داشتن بدگمانی و شکاکیت سالم و فعال برای سیستم‌ها و متدهای معرف صنعت یا بیزینس و تجارت، از خوشبینی و خوشنودی مضر جلوگیری می‌کند.
در ذهن فرد آرمانگرا و ایده پرداز، اکنون و امروز با هیچوقت و همیشه مترادف نیست.
در سال ۱۹۷۷، رییس شرکت تجهیزات دیجیتالی گفت: "دلیلی ندارد که هر شخص، یک کامپیوتر شخصی در خانه‌اش داشته باشد." تا حدودی حق با او بود. در سال ۱۹۷۷، یک کامپیوتر خانگی برای افراد متوسط کاملا بی مصرف بود. اما در آن زمان، استیو جابز و استیو وزنیاک مشغول ساخت کامپیوتر اَپِل II بودند، که به مردم برای داشتن یک کامپیوتر شخصی در خانه، دلیل می داد.
واژه آرمانگرا نیز گاهی مثل واژه نابغه به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا به افرادی نسبت داده می‌شود که شایستگی آن صفات را ندارند. به این دلیل، بهترین آزمایش، آزمایش زمان است که بیرحم‌تر از همه آنهاست. اگر کسی قادر باشد که ایده‌ای را از گهواره تا گور، در مقابل مخالفان بیشمار با خود حمل کند، شایسته ی صفت آرمانگرا است.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید