چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هرنوع محافظه کاری‌ به صرفه نیست


هرنوع محافظه کاری‌ به صرفه نیست
هفته قبل بیماری به مطب مراجعه کرده بود با تورمی‌در ناحیه سانترال بالا. بعد از معاینه متوجه شدم که برای جایگزینی سانترال سمت راست بیمار از بریج کنتی لول استفاده شده و احتمالا مشکل از این ناحیه است.
با یک رادیوگرافی PA برای اولین بار بود که عوارض استفاده از این نوع بریج‌ها را به چشم می‌دیدم. همانطور که همه همکاران می‌دانند معمولا ما مجاز به استفاده از این نوع بریج‌ها فقط برای نواحی جایگزینی لترال بالا به شرطی که از کانین به عنوان پایه استفاده کرده باشیم هستیم و مورد دیگر برای جایگزینی پریمولر دوم به شرط استفاده از مولر اول به عنوان پایه می‌باشیم. تازه این موارد را هم من با احتیاط زیاد انجام می‌دهم.
چون اگر دندان پایه کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد ضریب شکست درمان را هم افزایش می‌دهد. استفاده از این نوع بریج‌ها برای سایر موارد را به ندرت مشاهده کرده بودم. به‌طور معمول در مقابل اصرار بیمار به جهت کمتر تراش دادن دندان‌ها، همکاران تسلیم شده و اقدام به گذاشتن این نوع بریج‌ها می‌کنند. برای مثال نمونه‌های موفقی از بریج کنتی لول با پایه سانترال برای جایگزینی لترال را دیده بودم و بیمار بعد از چند سال هیچ مشکلی نداشت و با بررسی که کردم دیدم بیمار اوپن بایت بوده و دندان تحت هیچ نوع فشاری از جانب دندان‌های پایین نبوده و در ضمن بیمار از بهداشت دهان خوبی برخوردار بود که همه این عوامل موجب شده بود که درمان با موفقیت همراه باشد. اما در مورد این کیس از بیمار سوال کردم؛ در ظاهر بیمار هیچ اصراری بر کمتر تراش خوردن دندان‌ها نداشته و این همکار عزیزمان از روی دلسوزی و فقط به این خاطر که دندان اضافی (لترال کناری) را تراش ندهد این بریج را به صورت کنتی لول ساخته بود.
بیمار می‌گفت دندان پایه‌ام قبل از تراش هیچ مشکلی نداشته و با توجه به اینکه دندان اندو نشده و بعد از درآوردن بریج دیدم که دندان هیچ مشکل، پوسیدگی و.... نداشته نتیجه گرفتم که تمام این ضایعاتی که در دندان مشاهده می‌شود به دلیل استفاده از این بریج بوده و ترومای ناشی از اوکلوژن به مرور برای دندان مشکل ایجاد کرده است. قصدم از گزارش این مورد این بود که به همکاران جوان توصیه بکنم که از تن دادن به ساخت این چنین بریج‌هایی حتی در مقابل اصرار شدید بیمار خودداری کنند. چون خودتان بهتر می‌دانید که در صورتی که مشکلی برای بیمار ایجاد شود هیچ وقت زیر بار این موضوع نخواهد رفت که خودش مصر به این کار بوده است. در ضمن راه‌های متعدد دیگر جایگزین (مثل ایمپلنت و بریج‌های کامپوزیتی و.....) هست که می‌توانیم به بیماران پیشنهاد کنیم. ....
در این مورد من بعد از یک آنتی‌بیوتیک‌تراپی، سه روز بعد روکش را درآوردم تا از فشار بایت خارج شود و منتظر کاهش التهاب هستم تا ببینم چه کار می‌شه کرد. ... به نظر شما چکار کنیم برای درمان..... اندو ... در ادامه اپیکو .... و یا اینکه نه بی‌خیال درمان بشیم ...؟! البته این بریج در تهران گذاشته شده بود؛ به گردن ما شهرستانی‌ها نیندازید.

دکتر حسین یاوریان
منبع: www.weblog.irandentist.in­fo
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید