پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نقش مدیریت اسلامی در روابط انسانی سازمان‌ها


نقش مدیریت اسلامی در روابط انسانی سازمان‌ها
اولا در اسلام ارزش دادن به کارهای گروهی حائز اهمیت بسیار است؛ چنانکه امیرالمومنین می‌فرماید: “پس رنج و کار هر یک از آنان را برای خویش بدان و رنج کسی را به دیگری نسبت مده (تا رنج برده، از عدل و انصال والی نومید نگردد) و دیگران هم به کارهای بزرگ اقدام کنند و باید در پاداش به او هنگام به سر رساندن کارش کوتاهی ننمایی”. (نهج‌البلاغه فیض الاسلام، نامه ۵۳ :۱۰۰۸) ثانیا در این راستا حفظ حرمت کارورزان نیز واجب است چنانکه پیامبر می‌فرماید: “شایسته مومن نیست که خویشتن را خوار کند” (نهج‌الفصاحه: ۵۳۰) و این در حالی است که به علاوه دل‌ها به اقتضای فطرت آن کس را که به آنها نیکی کند دوست می‌دارند و آن کس را که با آنها بدی کند دشمن دارند”. (نهج‌الفصاحه: ۳۷۶)
ثالثا در حیطه حفظ تعاون در ارتباطات سازمانی امیرالمومنین می‌فرماید: “از جمله حقوق واجبه خدا بر بندگان، اندرز دادن و کمک و یاری به یکدیگر است برای اجرای حق بین خودشان به قدر کوشش و توانایی” (نهج البلاغه فیض الاسلام: ۶۸۴)؛ زیرا جز این نیست که “یاری کن تا یاری داده شوی”. (شرح غرر الحکم، جلد۱۷۵:۲‌ ) به عبارت دیگر ایشان تاکید دارند: “چنانچه یاری کنی یاری کرده شوی، یعنی به قدر آنچه تو مردم را یاری کنی حق تعالی و مردم نیز تو را یاری کنند” (شرح غرر الحکم، جلد ۶۲۳:۴) و این بدان جهت است که : “هر که یاری نکند یاری کرده نشود “ (شرح‌غرر الحکم جلد ۲۵۳:۵) لذا است که به این ترتیب، تواصی به رقابت سازنده در عرصه سازمان انجامیده و اغماض به غنای روابط این حیطه حکم می‌دهد. در این شرایط احتراز از سخن‌چینی واجب است؛ چنانکه امیرالمومنین می‌فرماید: “ در تصدیق و باور داشتن (گفتار) بدگو و سخن‌‌چین شتاب منما، زیرا سخن چین خیانتکار وفریب دهنده است، هر چند خود را به صورت پنددهندگان درآورد”. (نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام، نامه ۹۹۸:۵۳ )
از سوی دیگر باید از عیب‌جویی نیز برحذر بود؛ چنانکه می‌فرماید: “و باید از رعیت کسی را بیش از همه دور و دشمن داشته باشی که به گفتن زشتی‌های مردم اصرار دارد” (نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام، نامه۹۹۷ :۲۵۳ ) و این به تبعیت از آن است که قرآن کریم فرمود: “هرگز از حال درونی هم تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید. آیا دوست می‌دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید، البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مومن به حقیقت همین است) و از خدا بترسید (و توبه کنید که) خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.” (حجرات: ۱۲) بالاخره در جهت نفی سوء ظن و بدگمانی در عرصه سازمان می‌توان به این قول امیرالمومنین عنایت ورزید که فرمود: “و اگر رعیت به تو گمان ستمگری بردند، عذر و دلیلت را برای ایشان آشکار کن و گمان‌های آنها را با آشکار کردنت از خویشتن دور نما؛ زیرا در آن کار ریاضت و عادت دادن به خود (عدل و انصاف را) و مهربانی است به رعیت و عذر آوردنی است که با آن به آنچه خواستاری از وادار نمودن آنها به حق می‌رسی”. (نهج‌البلاغه فیض الاسلام، نامه۱۰۲۶ :۵۳‌)

دکتر عباس محمدی اصل
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید