پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کلید یک صبح بانشاط


کلید یک صبح بانشاط
آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که صبح را بیشتر از دیگر قسمت های روز دوست دارند حتی اگر شب قبل تا دیروقت بیدار مانده باشید ! استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. بنابراین نکته مهم در این بین آغاز کردن صبحی بانشاط و شاداب برای جبران خستگی شب گذشته است. باید با آرامش ساعات اولیه را بگذرانید تا علاوه بر جسمی سالم، بهترین استفاده را از روز پیش رو بکنید، اما رمز آغاز یک صبح شاداب چیست متخصصان علم پزشکی معتقدند با انجام چند کار کوچک می توان سلامت جسم و روح و داشتن روزی شاد را تأمین کرد.بهتر است پرده کرکره اتاق خود را به حالت نیمه باز بگذارید. در این صورت، نور طبیعی طلوع آفتاب پیامی به مغز می فرستد تا میزان ترشح آدرنالین بیشتر شود، این کار پیامی برای وقت بیدار شدن است و کمک می کند تا وقتی زنگ ساعت به صدا درمی آید، شما نیمه بیدار باشید. اگر همین رویه را دنبال کنید، به جای ساعت شماته دار، شما به ساعت بیولوژیکی بدن خود اعتماد خواهید کرد.
پزشکان توصیه می کنند، ساعت را ۱۵ دقیقه زودتر از زمان بیداری موردنظر کوک کنید. چون دیگر مجبور نخواهید بود یکباره از رختخواب بلند شوید و روز را با عجله آغاز کنید. در این شرایط وقت خواهید داشت در رختخواب دراز بکشید، بدون عجله بلند شوید، بدن را کش بدهید و به اخبار گوش کنید. شما حتی فرصت خواهید داشت تا لباسی را که می خواهید بپوشید، کارهایی که در طول روز باید انجام دهید و صبحانه ای که دوست دارید بخورید، در ذهن مرور کنید. این چند دقیقه دراز کشیدن در رختخواب، قبل از آنکه بقیه افراد خانواده بیدار شوند، فقط متعلق به خود شما است.
▪ یادآوری می کنیم که بدن خود را تا حد ممکن به مدت ۱۵ ثانیه کش بدهید؛ این کار را حتی قبل از آنکه چشم ها را باز کنید، انجام دهید، دست را بلند کنید و با کشیدن انگشتان، گردن، مچ دست، انگشتان پا، مچ پا و در آخر گردن و کمر، سعی کنید خستگی چند ساعت خواب را از تن خارج کنید.
▪ بهتر است یک صندلی زیر دوش حمام بگذارید و روی آن بنشینید، این کار هم شما را آرام می کند و هم انرژی می دهد، درست مثل ماساژ آب. پس از چند دقیقه از زیر دوش بیرون بیایید و حمام کنید.
▪ هر روز صبح یک نقل قول که به شما انگیزه می دهد، بخوانید. این کار یک ساختار زیبایی به روز شما می بخشد. شما را برای ادامه روز باانگیزه نگه می دارد. می توانید حتی یک قطعه شعر که به شما تمرکز می دهد را با خود زمزمه کنید.
▪ سعی کنید هر صبح شربت یا قرص مولتی ویتامین مصرف کنید. سلامت جسم شما لازمه یک روز شاداب و بانشاط است.
▪ تا جایی که ممکن است، تصمیمات و گزینه های خود را کم کنید، برای آنکه واقعاً یک صبح آرام و بدون استرس داشته باشید. تعداد تصمیمات و برنامه هایتان را تا حد ممکن کاهش دهید. شما می توانید شب قبل درباره لباس، زمان بیدار شدن و مسیر رفت و آمد فردای خود تصمیم بگیرید.
▪ اگر بچه دارید، او را هر صبح در آغوش بگیرید، اگر کودک دبستانی یا بزرگتر دارید، کنار تختخواب او بنشینید و با نوازش او را بیدار کنید و اگر کودک خردسال دارید، کنارش دراز بکشید و او را در آغوش بگیرید. این لحظات آرامشی به شما هدیه می دهند که در همه ساعات روز شیرینی آن را احساس خواهید کرد و حس تندرستی و سلامت بیشتری به شما دست می دهد.
▪ صبح ها دهان خود را مسواک بزنید، برای آنکه حال و هوای یک روز سالم و بانشاط را به دست آورید، چه چیز بهتر از اینکه با تمیزی شروع کنید. بیش از ۳۰۰ نوع باکتری از شب قبل در دهان شما جا گرفته اند، پس با یک دهان آب گرفتن ساده نمی توانید آنها را خارج کنید.
▪ هر صبح یک آسپرین بچه بخورید تا خطر حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش داده باشید. افرادی که به مدت پنج سال هر صبح از آسپرین استفاده کنند، خطر حمله های قلبی تا ۵۰ درصد در آنها کمتر می شود، البته در این باره با پزشک مشورت کنید.
▪ مصرف شکر در صبحانه فراموش نشود. برای آنکه از حافظه خود در طول روز به بهترین شکل استفاده کنید، چای یا قهوه را با شکر بخورید. یک لیوان آب پرتقال هم به کمک شما خواهد آمد.
▪ تقویم کارهای روزانه داشته باشید، در قسمتی از آشپزخانه یک تقویم بزرگ یا تخته سفید بگذارید. هر برنامه ای که برای روز خود دارید، یادداشت کنید. از موعد صورت حساب ها تا آوردن فرزندان از مدرسه را یادداشت کنید. این زمان بندی روزانه کمک می کند درگیر استرس های مربوط به فراموش کردن کارهای مهم نشوید.
▪ نوشیدن دو لیوان آب را فراموش نکنید، بدن شما در طول شب روزه بوده است، بنابراین نیاز شدید به آب پس از بیداری را با نوشیدن دو لیوان آب رفع کنید.
▪ یک سبد مقابل در خروجی برای خود و فرزندان بگذارید و کلید، کیف پول، کاغذ، دستکش و دیگر وسایلی را که احتمالاً برای پیدا کردن آنها باید خانه را جست وجو کنید در آن قرار دهید تا مجبور نباشید شتابزده از خانه خارج شوید.
▪ اعضای خانه را ببوسید و از منزل خارج شوید. قبل از خروج از خانه، با بوسیدن اعضای خانواده، روحیه، نشاط، شادابی و تندرستی روحی لازم برای رویارویی با یک روز و فشار کاری را به دست می آورید.

[سیاوش تلیانی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید