سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

فضایی به ظاهر بزرگ


فضایی به ظاهر بزرگ
هنگامی كه فضایی از وسعت كمی برخوردار بوده و صرفنظر از كارایی، به لحاظ ظاهری نیز كوچك و دلگیر به نظر می رسد، به كارگیری راهكاری بسیار ساده و كاربردی دكوراسیونی آن قدر می تواند تاثیرگذار و مفید فایده باشد، گویی كه دیوارها به عقب رانده شده و فضا به طور واقعی بزرگتر شده است. پیشنهادات ارائه شده در ذیل از آن جمله اند:
▪ رنگ
انتخاب رنگی مناسب برای فضای مذكور از جمله مهمترین اقدامات برای وسیع تر كردن آن به لحاظ ظاهری است. این موضوع تنها به انتخاب رنگی برای دیوارها و سقف محدود نمی شود بلكه كفپوش انتخابی و همچنین رنگ لوازم دكوراسیونی و كاربردی موجود و یا مورد نظر برای فضا نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند زیرا در یك محیط، درست است كه دیوارها بیشترین و بزرگترین سطوح را تشكیل می دهند ولی بخش زیادی از آنها با قرارگیری لوازم در مقابلشان و همچنین نصب دیواركوب ها و تابلو ها پوشیده شده و در واقع این وظیفه به عناصر دكوراسیونی یادشده منتقل می شود. بنابراین برای پوشش دیوارها و سقف فضایی كوچك از یك رنگ روشن و یا لااقل از تنالیته های مختلف همان رنگ بهره گیرید. به كارگیری رنگ های تیره و به خصوص گرم، دیوارها را نزدیك تر به نظر می رساند. این موضوع در مورد پوشش كف نیز به همان میزان حائز اهمیت است. هرچه كفپوش انتخابی شما تیره تر باشد، وسعت كف محیط كوچك تر به نظر می آید برعكس كفپوش های روشن و به خصوص صیقلی مانند سنگ و سرامیك كه بازتابی از نور را نیز به همراه دارند، سبب بزرگتر جلوه دادن كف محیط می شوند.
▪ طرح
علاوه بر رنگ، طرح نیز در این جریان، نقش مهمی را عهده دار است. این موضوع، از پوشش دیوارها و كف گرفته تا پارچه های مورد استفاده در لوازم دكوراسیونی مانند پرده، رومبلی، روتختی و غیره همگی را شامل می شود. به طوركلی هرچه كاربرد طرح كمتر باشد، فضا از وسعت بیشتری به لحاظ ظاهری برخوردار خواهد شد.
▪ نور
فضاهای پرنور بزرگتر به نظر می رسند بنابراین انجام هر اقدامی كه نور موجود در محیط را افزایش دهد در افزایش ظاهری وسعت نیز كارساز خواهد بود. یكی از دلایل پیشنهاد به كاربردن رنگ های روشن برای سطوح نیز موضوع انعكاس نور بیشتر این قبیل رنگ ها است. لذا اگر در فضای مورد نظر پنجره ای دارید كه با پرده نسبتاً ضخیمی پوشیده شده است، پرده ای نازكتر را جایگزین كرده تا از حداكثر میزان نور طبیعی بهره گیرید. در نورپردازی یك فضا با نور طبیعی و در نتیجه دستیابی به هدف مورد نظر یعنی بزرگتر جلوه كردن فضا، به جز دریافت حداكثر میزان ممكن از نور خورشید راه مهم دیگری وجود ندارد ولی در نورپردازی توسط منابع غیرطبیعی، دست باز است. شما می توانید با انتخابی صحیح از لوازم نورپرداز، فضایی پرنور و نورپردازی هدفمند داشته باشید. به عنوان مثال در یك فضا هرچه دیوارها روشن تر باشند، فاصله شان از یكدیگر بیشتر نشان داده شده و فضا بزرگتر جلوه می كند. این كار نیز به راحتی با چراغ های هالوژنی امكان پذیر است. این روزها در اغلب خانه های نوساز بر روی سقف فضاهای عمومی مانند اتاق نشیمن و پذیرایی حاشیه ای از سقف كاذب طراحی می كنند كه داخل آن چراغ های هالوژن تعبیه شده است. بنابراین كافی است این چراغ ها را به سمت دیوار هدایت كنید. البته این كار توسط هالوژن های ریلی نیز عملی است. در مبحث افزایش نور محیط چه حاصل از یك منبع طبیعی و چه منبع مصنوعی، آینه نقش بسزایی دارد. برای این منظور آینه ای را در مقابل آن منبع نورزا بر روی دیوار نصب كرده و از بازتاب نور توسط آن، برای نورانی تر كردن فضا استفاده كنید.
▪ ابعاد
هرچه در محیط از لوازم دكوراسیونی و كاربردی بزرگ و عظیم الجثه تری استفاده كنید بخش اعظمی از فضای موجود با لوازم پر شده و هرچه فضای خالی كمتری وجود داشته باشد، محیط كوچك تر به نظر می رسد.
▪ خطوط افقی
ایجاد خطوط افقی بر روی یك و یا چند دیوار فضای كوچك مورد نظر آن هم از طریق كاربرد عناصر دكوراسیونی، یكی از راه های افزایش وسعت آن دیوار و در نتیجه فضا خواهد شد. برای این منظور روش های بسیاری وجود دارد:۱- با چسباندن كاغذدیواری نواری بر روی یك و یا دو دیوار مهم از یك فضا و یا ایجاد نواری چاپی با استفاده از تكنیك استنسیل یا مهر دیوارهای اصلی یك فضا را بزرگتر جلوه دهید. البته توجه داشته باشید كاربرد این كاغذها بر روی كلیه دیوارهای فضا، محیطی بسته و محدود را سبب شده و فضا را از آنچه هست كمتر نشان می دهد.۲- نصب هر گونه دیواركوب در قالب تابلو، آینه، طبقه، زوار و غیره به صورت افقی در طولی بلند و متناسب با طول دیوار، روش دیگری برای ایجاد خطوط افقی مورد نظر است. به طور كلی در كلیه راهكارهای فوق، هدف هدایت چشم بر روی خطی افقی واقع بر روی دیوار است. به این ترتیب به جای آنكه چشم طول یك دیوار را با سرعت گذر كند، وقفه ای حتی چند ثانیه ای داشته و همین مدت زمان كم، عاملی برای طویل تر نمایاندن طول دیوار در ذهن می شود.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید