چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سوم شهریور: در شهر چه گذشت؟!


سوم شهریور: در شهر چه گذشت؟!
در شرایطی که هر روز آمار تکان‌دهنده‌تری در مورد مرگ و میر بر اثر سیگار کشیدن منتشر می‌شود و تلاش همه کشور‌ها بر این است تا از فروش و استعمال دخانیات جلوگیری کنند، فروش اجباری سیگار سر برخی از چهارراه‌ها تاسف برانگیز است.
● فروش اجباری سیگار
سیگار‌فروش ها همانند دستفروش‌های دیگر با استفاده از قرمز شدن چراغ بین خودرو‌ها دوره می‌چرخند و مانند دوره‌گرد‌هایی که به زور به مردم آدامس و کبریت می‌فروشند، پاکت‌های سیگار را به دست رانندگان داده و از آنها می خواهند پول آن را بپردازند.
این در حالی است که در دسترس نبودن سیگار می تواند تا حدودی از استعمال آن جلوگیری کند. اما وقتی پاکت سیگار جلوی یک راننده سیگاری قرار می‌گیرد او کمتر می‌تواند مقاومت کند و به احتمال زیاد آن را می‌خرد.
در همین راستا، برخورد قاطع با این سیگارفروش‌ها می‌تواند گامی موثر در جهت مبارزه با استعمال سیگار باشد.
● آغاز تخفیف‌های ماه مبارک
در حالی که چند روز بیشتر به آغاز ماه میهمانی خدا باقی نمانده، برخی فروشنده‌ها از همین حالا برچسب تخفیف‌های مخصوص این ماه را روی شیشه‌ مغازه‌ها نصب کرده‌اند اما این تخفیف‌ها فقط به مغازه‌ها محدود نمی‌شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در آن شرکت دارند.
تا همین لحظه چند فروشگاه اعلام کرده‌اند که در روز‌های ماه مبارک رمضان اجناس آنها تا ۱۰ درصد تخفیف دارد. البته برخی فروشگاه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که در هنگام افطار از مشتریان پذیرایی می‌کنند.
به نظر می‌رسد در روز‌های مبارک این ماه فقط باید مراقب اجناس برخی از وانتی‌ها و البته مغازه‌دار‌های فاقد مجوز بود.
تجربه هر ساله نشان می‌دهد فروشنده‌های وانتی با عرضه خرما در این روز‌ها گاهی اوقات خریدار را حسابی متضرر می‌کنند؛
بدین معنی که خرما‌هایی که آنها با قیمت‌های ارزان توزیع می‌کنند فقط ردیف رویی سالمی دارند و باقی خرما‌ها می‌تواند فاسد و خراب باشد بنابراین برای خرید خرما حتما باید ردیف‌های زیرین را هم بررسی کرد.
● کرایه عصرگاهی
برچسب‌های روی شیشه تاکسی‌ها و خودرو‌های مسافربر‌ شخصی نشان می‌دهد کرایه مسیر فقط در ساعات بین ۲۴ تا ۶ صبح روزبعدچند درصدی افزوده می‌شود اما عملکرد برخی مسافر‌برها به خوبی نشان می‌دهد که آنها به صورت خودسرانه این ساعات را به دیگر اوقات روز تعمیم داده‌اند.
برای نمونه تعدادی از راننده‌های خودرو‌ها، کرایه‌های عصرگاهی مطالبه می‌کنند؛ به این معنی که کرایه عصر‌های پایتخت به دلیل شلوغی بیشتر است.
البته این کرایه در همان ابتدای کار از مسافر دریافت می‌شود. این در حالی است که بسیاری از مسافرانی که دست‌کم ۵ دقیقه‌ای در خودرو‌های نامبرده منتظر تکمیل شدن مسافر بوده‌اند به پرداخت ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان کرایه اضافه راضی می‌شوند اما بسیاری از مسافران نیز از این برخورد ناشایست دلخور شده و پیش از حرکت خودرو از آن پیاده می‌شوند.
به هر حال به نظر می‌رسد تا زمان برخورد مسئولان با این مسافر‌بر‌های متخلف بهترین شیوه همین شیوه اخیر و البته تماس با تلفن‌های ضبط شکایات سازمان تاکسیرانی باشد.
● حصارکشی مقابل ساختمان‌ها
هرچه تعداد خودرو‌ها بیشتر می‌شود، پیدا کردن جای پارک نه تنها در خیابان‌ها بلکه در کوچه‌ها نیز دشوار‌تر می‌شود.
این در حالی است که نه تنها شرکت‌ها و اداره‌ها قسمتی از کوچه‌ها را پارکینگ اختصاصی خود می‌دانند، بلکه برخی ساختمان‌ها جلوی دیوار خانه را هم به محل پارک ممنوع تبدیل می‌کنند.
در این مورد در قسمتی از کوچه که جلوی دیوار خانه قرار دارد میله‌هایی در آسفالت کار گذاشته می‌شوند تا رانندگان نتوانند خودروی خود را در این محل پارک کنند.
از آنجایی که پیاده‌رو و خیابان متعلق به همه عابران و رانندگان است، معلوم نیست که مالکان این ساختمان‌ها با چه مجوزی بخشی از محل عبور همگانی را به ملک اختصاصی خود تبدیل می‌کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید