پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

به مناسبت روز جهانی مسجد؛ زیبایی دوجانبه


به مناسبت روز جهانی مسجد؛ زیبایی دوجانبه
هر چیز زیبایی که می‌بینی، دوست داری از آن عکس بگیری تا زیبایی‌اش را برای همیشه در برابر چشمانت داشته باشی.
موضوع زیبا، عکست را به هر حال زیبا می‌کند، اما انتخاب خوب کادر، ترکیب‌بندی، زاویه دید، عدسی، نور و ... به تو کمک می‌کند موضوع زیبای عکست را به شکل زیباتری ثبت کنی.
بعضی از موضوع‌ها به تو امکان بیشتری می‌دهند تا بتوانی از آنها عکس‌های زیباتری بگیری. مثلاً موضوع‌هایی سه‌بُعدی‌، با حجم‌هایی متنوع همراه با فضاهای خالی و گوشه‌هایی با زاویه‌های گوناگون. خیلی پیچیده شد؟ بگذار ساده بگویم، همین مسجدهای خودمان، با آن فضاهای تو در تو، ستون‌های تراش‌خورده و طاق‌های مقرنس که به شکلی منظم پشت سر هم تکرار می‌شوند و فضایی اسرارآمیز به وجود می‌آورند، یا جزئیات تزئین‌هایی مثل آجرکاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، یا همان گنبدهای گرد و خوش ترکیبی که با کاشی‌های رنگین و نقش دار تزئین شده‌اند، یا خیلی ساده آجرکاری شده‌اند... همه اینها امکانات بی‌شماری را به تو می‌دهندبرای به وجود آوردن آثاری زیبا که دل هربیننده‌ای را دوجانبه می‌برد.
عکس‌هایی که اینجا می‌بینی، همه از مسجد نصیرالملک گرفته شده‌اند، مسجدی در شیراز که در دوره قاجار ساخته شده است. می‌بینی زیبایی‌هایش چه‌طور تو را مسحور می‌کند؟ اصلاً می‌مانی که معماران آن چه‌طور توانسته‌اند چنین حجم‌هایی را در ذهنشان و بعد در واقعیت خلق کنند... این مسجد را «محمد حسن» و «محمد رضا کاشی پز شیرازی»، معماران مشهور دوران قاجار ساخته‌اند؛ از سال ۱۲۳۹ تا ۱۳۰۵ شمسی؛‌ نامشان هم در راهروی شمالی مسجد نوشته شده است.
بیا با هم این عکس‌ها را تماشا کنیم و با بخش‌ها و جلوه‌های مختلف این مسجد،‌از نگاه عکاس‌هایی آشنا شویم که نماهای مسجد را از صافی نگاه زیبایی‌شناس و مهارت‌هایشان گذرانده‌اند.
نمازخانه غربی مسجد، فضایی کاملاً بسته است که نمازگزاران می‌توانند در فصل‌های سرد از آن استفاده کنند. اما بسته بودن فضا، آن را دلگیر نکرده است، چون درهایی بسیار زیبا با پنجره‌هایی رنگین بین نمازخانه و حیاط مسجد ارتباط برقرار کرده‌اند. علاوه بر آن، این پنجره‌های رنگین باعث شده‌اند نوری که به داخل می‌تابد رنگ شیشه‌ها را به خود بگیرد و فضا را رویایی و زیباتر کند.
تکرار قوس‌ها و طاقی‌ها در مسجدها به عکاس این فرصت را می‌دهد که عکس‌هایی زیبا بگیرد.
وقتی از کنار به این طاقی‌ها نگاه می‌کنی، خط‌ها و سطح‌هایی موازی با هم می‌بینی که پشت سر هم تکرار می ‌شوند، این تکرار برای چشم ما خوشایند است، اما چیزی که آن را خوشایندتر هم می‌کند این است که این خط‌ها و سطح‌ها، به تدریج کوچک‌تر و فاصله شان کمتر می شود.
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به ترکیب بندی خوب، قرینه‌سازی است، هرچند خیلی وقت‌ها به نظر کسالت‌آور می‌رسد. اما مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری قرینه این گنبد، شادی و شور زندگی را در تو زنده می‌کند.
نمازخانه غربی، دوازده ستون سنگی دارد که در دو ردیف شش تایی قرار گرفته‌اند. این ستون‌ها با سرستون‌های زیبایشان، سقف‌های گنبدی‌شکل را نگه داشته‌اند.
سنگ آنها طوری تراشیده شده‌اند که وقتی به آنها نگاه می‌کنی، این طور به نظرت می‌آید که ستون‌ها پیچ خورده‌اند.
گاوچاه، دالانی زیر مسجد نصیرالملک.
می بینی زاویه دید عکاس چه نمای زیبایی به وجود آورده و چه حسی را به تو منتقل می‌کند؟
سقف گنبدی‌شکل، طاقی‌ها و ستون‌ها با همدیگر زاویه‌هایی بسیار زیبا می‌سازند. مقرنس‌کاری‌ها، آجرکاری ها و کاشی‌کاری‌های این اجزا، زیبایی آنها را دوچندان می‌کند.

آتوسا رقمی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید