پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جغدهای تیزبین


جغدهای تیزبین
در بعضی از کشورها جغد را به عنوان پرنده ای شوم می شناسند و در کشورهای دیگر آن را سمبل عقل و دانایی تلقی می کنند. جغد خصوصیات جالب و ویژه ای دارد. این پرنده اجسام را در شب بهتر از روز می بیند، اما این جمله به این معنی نیست که جغد در تاریکی مطلق می تواند ببیند.
عده ای هم تصور می کنند که جغد هنگام روز کور می شود که این تصور هم نادرست است زیرا جغد در روشنایی روز هم به خوبی می بیند.حقیقت این است که جغد پرنده ای است که در شب زندگی می کند و بدنش برای فعالیت شبانه مناسب است. چشم های درخشان زردرنگ یا زردمایل به نارنجی جغد از دید بسیار خوبی در شب برخوردار است و می تواند کوچکترین حرکت موجودات را درک و آنها را به آسانی شکار کند.حتماً کنجکاو شده اید که بدانید چگونه این پرنده می تواند به راحتی در شب اجسام را ببیند ما می دانیم که نور حاصل از اجسام از طریق عدسی چشم روی پرده شبکیه چشم می افتد و در این هنگام سلول های عصبی به مغز پیام می دهند و ما قادر به دیدن می شویم. جغد هم به همین صورت می بیند، اما با این تفاوت که چشم های او کروی نیست بلکه استوانه ای شکل است.عدسی چشم این پرنده بسیار بزرگ است و موجب می شود که کوچکترین شعاع های نوری را دریافت کند.
از طرفی فاصله بین عدسی ها و شبکیه چشم جغدها از فاصله عدسی و شبکیه چشم انسان ها کمتر است و به همین علت تصویر بزرگتری در شبکیه چشم جغد تشکیل می شود و او بهتر می بیند.یکی دیگر از علت های تیزبینی جغد تعداد سلول های عصبی موجود در شبکیه چشم اوست. تعداد این سلول ها که وظیفه مخابره پیام به مغز را برعهده دارند حدود ۶۸۰ هزار عدد در هر میلیمتر مربع است در حالی که تعداد این سلول ها در چشم ما حدود ۴۰۰ هزار عدد در هر میلیمتر مربع است.چشم های پرندگان در دو طرف سر آنها قرار دارد و میدان دید آنها بالاست اما تصاویر را دوبعدی می بینند. چشم های جغد، برخلاف پرندگان دیگر، در جلوی صورت و در فاصله نزدیکی از هم قرار دارد. نزدیکی چشم های جغد موجب می شود میدان دید او تا ۱۱۰ درجه کاهش یابد که ۷۰ درجه آن با هر دو چشم دیده می شود. این همپوشانی دو چشم موجب می شود جغد بتواند اجسام را سه بعدی ببیند و دقت او در دیدن شکار و تخمین زدن محل آن بیشتر شود. جالب است بدانید که گردن جغد به کمک او می آید و نقص میدان دید کم او را جبران می کند. گردن جغد ۱۴ مهره دارد (دو برابر تعداد مهره های گردن انسان) که به نحوی روی یکدیگر قرار گرفته اند که جغد را قادر می سازد سرش را در محدوده ۲۷۰ درجه بچرخاند و پشت سرش را هم ببیند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید