جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برق می‌رود؟ سلامت باشید!


برق می‌رود؟ سلامت باشید!
خاموشی‌های وقت و بی‌وقت و قطع برق مشکل جدیدی است که این روزها تقریبا همه با آن مواجهیم. گرمای هوای منزل و محل کار، خاموش شدن دستگاه‌ها و سیستم‌های برقی اداره و کارخانه‌ها، تاریکی معابر در ساعات پایانی روز و مسایلی از این دست، پیامدهای قطع برق است که هفته‌ای چند بار با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. اما از دیگر مشکلات خاموشی که شاید توجه چندانی به آن نشود، مواردی است که می‌تواند ایمنی و سلامت را به مخاطره بیندازد. ۶ توصیه زیر را رعایت کنید تا آسیب‌های سلامتی ناشی از قطع برق به حداقل برسد.
● در یخچال را باز و بسته نکنید
با قطع برق مناطق گوناگون، یخچال‌های منازل نیز خاموش می‌شود و این یعنی گرم شدن تدریجی مواد غذایی و فراهم شدن شرایط برای فساد آنها. بهتر است هنگام قطع برق، کمتر به سراغ یخچال خانه‌ برویم، چرا که با باز و بسته شدن مکرر در یخچال، به گرم شدن فضای داخلی آن کمک خواهیم کرد. البته خوشبختانه با توجه به اعلام ساعات قطع برق در منطقه‌های گوناگون، موادغذایی فریز شده در معرض خطر بسیار کمتری قرار دارند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی را که می‌دانید زودتر فاسد می‌شود، پیش از خاموشی فریز کنید تا طی مدتی که برق قطع است، با مشکلی روبه رو نشوید.
● لامپ شارژی بخرید
تاریک شدن منازل یکی دیگر از مشکلاتی است که با قطع برق به وجود می‌آید. انجام کارهای خانه، آشپزی و خوردن شام در ساعات ابتدایی شب نیازمند روشنی است. از این رو به طور معمول مردم برای روشن کردن خانه خود به استفاده از چراغ‌های نفتی، شمع، روشنایی گازسوز و مواردی از این دست روی می‌آورند. اما بیشتر آنها برای سلامت مضر است و می‌تواند ضمن به خطر انداختن سلامت، به دلیل کمبود دید افراد خانه مشکلاتی از قبیل آتش‌سوزی را نیز ایجاد کند. برای مثال، روشن کردن شمع‌های غیراستاندارد که از لحاظ مواد اولیه، کیفیت سوخت و رنگ دارای استاندارد نباشند موجب از بین رفتن بیش از حد اکسیژن هوا و ایجاد مشکلات تنفسی خواهد شد. ضمن اینکه چراغ‌های نفتی و گازی نیز از این امر مستثنا نبوده و اغلب سبب ایجاد آلرژی و ناراحتی‌های تنفسی می شود. پیشنهاد می‌شود برای روشن نگه‌داشتن خانه در ساعات خاموشی از لامپ‌های شارژی استفاده کنید. این لامپ‌ها اغلب همه‌جا در دسترس هستند و هیچ یک از مشکلات یاد شده را ندارند و می‌توان چند ساعت پیش از رفتن برق آنها را شارژ کرده و از نور بی‌خطر آنها استفاده کرد.
● توری پنجره‌ها و پشه‌بند را فراموش نکنید
با شروع فصل تابستان و برای فرار از گرمای هوا، استفاده از کولرها و خنک کننده‌های گوناگون برای منازل و اداره‌ها رواج پیدا می‌کند. اما این دستگاه‌ها نیز برقی هستند و با قطع برق کاری از دست‌شان برنخواهد آمد. به همین دلیل، اغلب افراد برای فرار از گرمای طاقت فرسا به باز کردن در و پنجره‌ها روی می‌آورند و با این کار راه ورود حشرات موذی و میکروب‌ها را به خانه باز می‌کنند. برخی برای از بین بردن این حشرات دست به دامان حشره‌کش‌های شیمیایی می‌شوند که متاسفانه آنها نیز به نحوی دیگر به سلامت خانه و حتی محیط زیست لطمه می‌زند. اما بهترین راه جلوگیری از ورود حشرات به خانه، استفاده کردن از توری برای پنجره‌هاست. با مطالعه ساعت خاموشی منطقه خودمان می‌توانیم پیش از قطع برق پنجره‌های خانه را به توری‌های فلزی یا پارچه‌ای مجهز کنیم و یا موقع خواب از پشه‌بند بهره ببریم.
● آب ذخیره کنید
به‌طور معمول در بیشتر ساختمان‌های بلند و برج‌ها برای افزایش فشار آب و رساندن آن به طبقات بالا از وسیله‌ای به نام پمپ آب استفاده می‌کنند. این وسیله با برق کار می‌کند و به همین دلیل ساکنان برج‌ها و طبقات بالایی آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلند به محض قطع برق با مشکل قطع یا کم‌فشار شدن آب نیز روبه‌رو می‌شوند. اغلب ساکنان این طبقات مجبور می‌شوند با وجود تاریکی راه‌پله‌ها و کار نکردن آسانسور، برای دسترسی به آب به پارکینگ یا حیاط ساختمان خود مراجعه کنند و یا ساعات بدون برق را با بی‌آبی طی کنند اما این مساله هم راه حل دارد. اگر شما از ساکنان برج‌ها یا ساختمان‌های این‌چنینی هستید، به شما پیشنهاد می‌شود با مطالعه جدول قطع برق پیش از آنکه برق خانه شما قطع شود، به مقدار کافی آب بردارید.
● با احتیاط سوار آسانسور شوید
ترجیحا زمانی که می دانید ممکن است برق قطع شود، از آسانسور آپارتمان‏تان استفاده نکنید. اما اگر تحت هر شرایطی زمان استفاده از این وسیله با قطعی برق مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کرده و نهراسید. اول بر ترس خود غالب شوید و بعد دست به اقدامات زیر بزنید:
اگر در کابین تلفن نصب شده است، از آن برای درخواست کمک استفاده کنید، در غیر این صورت با حفظ خونسردی از تلفن همراه خود کمک بگیرید و با گرفتن شماره ۱۲۵ مراتب را به آتش نشانی اطلاع دهید. در شرایطی که هیچ‌یک از این دو نبود، با صدای بلند اما با حفظ خونسردی کامل درخواست کمک کنید و از ساکنان آپارتمان خود بخواهید که با آتش نشانی تماس بگیرند.
● بیشتر صرفه‌جویی کنید
در هر حال مسوولان شرکت توانیر اعلام کرده‌اند که در صورت صرفه‌جویی در مناطق طبقه‌بندی شده، قطعی برق آن منطقه کاهش خواهد یافت و مردم صرفه‌جو خاموشی‌های کمتری خواهند داشت و یا زمان قطعی برق آنها بسیار کمتر از سایر منطقه‌ها خواهد شد. اما بهتر است برای اطلاع از جدول خاموشی منطقه خودتان به سایت اینترنتی
news.tavanir.org.ir مراجعه کنید تا با پی بردن به زمان قطعی برق با موارد یاد شده خود را آماده تاریکی‌ها و خاموشی‌ها کنید.
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید