جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صبحانه با طعم آبمیوه


صبحانه با طعم آبمیوه
زمانی بود که وقتی سخن از آبمیوه آماده و پاکتی به میان می‌آمد، بی اختیار تصویر پاکت‌های آلومینیومی که روی آنها تصویر سیب، آلبالو یا انگور نقش بسته بود، در ذهن نقش می‌بست
اما این روز‌ها انواع آبمیوه با طعم‌های مختلف و حتی مخلوط چند میوه در بازار موجود است.
کافی است پایتان را داخل یک سوپر‌مارکت بگذارید تا با انواع قوطی‌های رنگارنگ آبمیوه، شربت و... مواجه شوید. جالب اینکه هر روز هم بر تنوع این نوشیدنی‌ها افزوده می‌شود و هنوز یکی را امتحان نکرده، دیگری با تبلیغات جذاب وارد بازار می‌شود.
هرچند در این میان آبمیوه‌های آماده ، نوشیدنی سالمی محسوب می‌شوند اما به آن اندازه که در تبلیغات آنها گفته می‌شود مغذی و سرشار از ویتامین نیستند و باید در خالص بودن صددرصد آنها شک کرد.
حتی برخی آبمیوه‌های آماده فقط دارای ۵ تا ۱۰ درصد آبمیوه طبیعی هستند. این درحالی است که بسیاری از ما تصور می‌کنیم می‌توان از آنها به جای آبمیوه طبیعی استفاده کرد ودر عیادت بیماران نیز از این نوع آبمیوه‌ها خریداری می‌کنیم.
این در حالی است که آبمیوه، آن هم از نوع طبیعی از جمله نوشیدنی‌هایی است که گاهی اوقات حتی می‌توان آن را به جای میوه به افراد توصیه کرد.
آبمیوه‌های طبیعی، اگر بدون استفاده از شیرین‌کننده‌ها نوشیده شوند، منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها به‌ ویژه ویتامینC و مواد معدنی قلمداد می‌شوند و می‌توان به عنوان یک منبع مناسب برای تامین آب از دست رفته بدن‌، مثلا بعد از یک روز کاری گرم ازآنها استفاده کرد.
متخصصین تغذیه هم، مصرف یک لیوان آبمیوه را معادل مصرف یک واحد میوه تازه می‌دانند و بهترین زمان مصرف آن را به هنگام میل کردن صبحانه می‌دانند.
هرچند آبمیوه‌های آماده روز به روز بیشتر جای خود را در بین مردم باز می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهند که آبمیوه‌های آماده، حتی از نوشابه های گازدار نیز شکر بیشتری دارند و به همین دلیل، اثرات مخربی را بر دندان‌ها، خصوصا در کودکان دارند.
در واقع در هر ۲۰۰‌میلی‌لیتر این نوشیدنی‌ها ۳ تا ۴ قاشق چایخوری شکر وجود دارد و اگر از آنها به جای آب‌استفاده شود، به زودی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. گفتنی است که آب پرتقال پرطرفدار‌ترین نوع آبمیوه‌های آماده است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید