پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سلامت خود را وصله تاناکورا نکنید


سلامت خود را وصله تاناکورا نکنید
● نگاهی به تأثیر لباس های دست دوم بر بهداشت فردی
فروش لباس های دست دوم خارجی که به تاناکورا معروف است، از سال ها قبل در کشور از سوی عده ای از افراد مورد توجه قرار گرفته است. ۱۵ سال پیش از این لباس ها در اکثر شهرهای مرزی مانند سیستان و بلوچستان و مشهد عرضه می شد و به تدریج در شهرهای دیگر از جمله تهران عرضه شد.
بیشتر لباس ها زنانه و بچگانه هستند و در میان آنها کت یا کیف و کفش مردانه هم به چشم می خورد. خریداران این گونه لباس ها را بیشتر قشر کم درآمد اجتماع تشکیل می دهد و دوام داشتن و ارزان قیمت بودن، از علل اصلی توجه خریداران این لباس ها است. فروشندگان این مغازه ها، اجناس خود را به صورت کیلویی خریداری می کنند و از فروش خود راضی هستند. بطور کلی قیمت مقطوعی برای این گونه لباس ها وجود ندارد. اکثر فروشندگان لباس های دست دوم خارجی، ارزان قیمت بودن و خارجی بودن لباس ها را علت فروش بالای خود می دانند. آنها مشتریان خود را تنها از قشر کم درآمد اجتماع نمی دانند و می گویند کیفیت و مرغوبیت کالا، عاملی است که باعث می شود مشتریان اقشار مختلف اجتماع، خرید از مغازه های تاناکورا را به مغازه های معمولی ترجیح دهند.
مرتضی علی مردانی، کارشناس بهداشت محیط درباره میزان آلودگی این لباس ها می گوید: امروزه خرید این گونه لباس ها در کشور ما رواج یافته است و استفاده از لباس های دست دوم خارجی در میان مردم بسیار عادی است. این در حالی است که خطر ابتلا به بیماری های پوستی و حساسیتی از طریق این گونه لباس ها وجود دارد. همچنین ممکن است در فرایند شست وشو و ضدعفونی کردن لباس ها از موادی استفاده شود که باعث ابتلا به انواع آلرژی ها و حساسیت های پوستی شود.
یک کارشناس ارشد باکتری شناسی پزشکی می گوید: مهم ترین بیماری هایی که از راه لباس منتقل می شوند عفونت های قارچی لایه خارجی پوست است که به ویژه در فصل تابستان از طریق لباس های آلوده انتقال پیدا می کند. خیلی از این قارچ ها با شستن از بین نمی روند و نیاز به جوشاندن دارند.
این کارشناس علائم ابتلا به عفونت های قارچی را از طریق لباس، خارش و التهابات پوستی و عفونت های مزمن مانند تاول، پوسته ریزی و زخم های عمیق پوستی معرفی می کند. در موارد حاد، باکتری ها نیز می توانند باعث عفونت های پوستی شوند. بطور کلی باکتری ها در فرآیند شستن از بین می روند و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی از طریق باکتری ها بسیار نادر است اما برخی از انواع باکتری ها مانند استافیلوکوک طلایی و کورینه باکتریوم اکنه که عامل عفونت های پوستی محسوب می شوند، روی لباس باقی مانده و با شستن یا جوشاندن نیز از بین نمی روند و طی تماس با پوست حساس و مستعد می توانند فرد را آلوده کند.
دکتر نیما خرمی، دکترای باکتری شناسی پزشکی و استاد دانشگاه در این باره می گوید: احتمال ابتلا به بیماری های پوستی و انتقال عفونت از طریق کاپشن، کت یا کفش دست دوم بسیار نادر است. بطور کلی بیماری های پوستی از سه طریق قارچی، باکتریایی و ویروسی انتقال پیدا می کنند.
با توجه به شست وشوی مواد توسط مواد شوینده حاوی فسفات انتقال از راه ویروسی بسیار نادر بوده و باکتری ها نیز با درصد بسیار کمی انتقال پیدا می کنند اما ابتلا به بیماری ها از طریق عفونت های قارچی بسیار شایع است. بطور کلی قارچ ها نسبت به مواد شوینده مقاوم هستند و ممکن است با شستن، جوشاندن و حتی اتو کشیدن هم از بین نروند.
دکتر خرم آبادی اضافه می کند وضعیت جسمانی بدن افراد و مقاومت سیستم ایمنی در برابر عامل آلوده کننده نیز در میزان انتقال بیماری مؤثر است.
توصیه می شود، افرادی که دچار سوءتغذیه یا سیستم ایمنی ضعیفی هستند، حتی الامکان از این گونه لباس ها استفاده نکنند.
انواع کچلی ها، پیدایش لکه یا سایه روی پوست، التهاب و پوسته پوسته شدن از انواع بیماری های پوستی است که از راه قارچ انتقال پیدا می کند.
دکتر خرم آبادی ابتلا به بیماری هایی مانند سیاه زخم و قانقاریا را که از طریق لباس آلوده انتقال پیدا می کنند، تهدیدی جدی برای سلامت بدن می داند و می گوید: بیماری سیاه زخم از جمله بیماری هایی است که از طریق لباس آلوده انتقال پیدا می کند و موجب پیدایش مشکلات پوستی و ریوی می شود. علائم بیماری چند هفته پس از ابتلا به بیماری ظاهر می شوند.
دکتر خرم آبادی، اضافه می کند: بطور کلی استفاده از لباس های دست دوم خارجی توصیه نمی شود. بویژه لباس های زیر که خطر انتقال بیماری در آنها صددرصد است و عوامل انتقال بیماری با شستن، ضدعفونی کردن و اتو کشیدن هم از بین نمی رود.
مردانی، کارشناس بهداشت محیط می گوید: فروش لباس های دست دوم خارجی بویژه لباس های زیر از نظر وزارت بهداشت ممنوع است و مطابق با بخشنامه ابلاغی به مسئولان بهداشت محیط موظف هستند تا با متخلفان بشدت برخورد کنند.
توصیه مسئولان و کارشناسان بهداشت، استفاده نکردن از لباس های دست دوم خارجی است. آنها معتقدند، استفاده از این لباس ها را حتی برای آن دسته از افرادی که مشکلی برایشان ایجاد نشده است، نمی توان توصیه کرد. این لباس ها بویژه لباس های زیر، که از جذب رطوبت بالایی برخوردارند و اسباب بازی های دست دوم تهدیدی جدی برای سلامت افراد تلقی می شود.


[مریم بهریان]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید