پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شوره سر؛ چرا و به چه علت؟


شوره سر؛ چرا و به چه علت؟
در مورد شوره سر تا به حال زیاد صحبت کردیم ولی همانطور که شما در تماس‌هایتان خواسته بودید به ذکر نکاتی در خصوص رابطه آن با بیماری التهابی پوست سر که حالت اگزما دارد می‌پردازیم. به نظر می‌رسد شوره سر یکی از علایم اگزمای سبورئیک باشد که با پوسته‌های قابل وضوح در سر دیده می‌شود. علت اگزمای سبورئیک دسته‌ای از قارچ‌های چربی دوست به نام‌ مالاسیزیا هستند که در نواحی مبتلا به اگزمای سبورئیک و شوره سر دیده می‌شوند. اینکه چگونه گونه‌های قارچ مالاسیزما می‌توانند ایجاد پوسته‌ کنند، خیلی مشخص نیست ولی مشخص شده با درمان‌های اختصاصی بر ضد این قارچ شرایط بیمار بهبود می‌یابد. اگزمای سبورئیک پیش از بلوغ نادر بوده و بیشترین شدت آن در سنین ۱۸ تا ۴۰ سالگی است ولی در سنین بالاتر هم مشاهده می‌شود. در تمام مراحل سنی در آقایان بیشتر از خانم‌ها است. تعدادی از پزشکان بر این باورند که درماتیت سبورئیک در بیماران مبتلا به آکنه شدیدتر است.
سبورئیک درماتیت می‌تواند در شرایطی چون کاهش ایمنی مانند ابتلا به ایدز تشدید یابد و یا در مواردی چون سکته قلبی، سوءتغذیه، صرع، چاقی و الکلیسم بدتر شود. از نظر کلینیکی سبورئیک درماتیت اغلب از نواحی مودار بدن چون سر و صورت و قسمت وسط سینه و پشت شروع شده و به چین‌های زیر بغل و کشاله‌ها و نواحی تناسلی انتشار می‌یابد و علامت آن به صورت پوسته‌های چربی است که در زمینه پوست ملتهب قرمز و یا زردرنگ مشاهده می‌شود که در نواحی پیشانی از حد موها نیز فراتر می‌رود در موارد مزمن می‌تواند موجب ریزش موها شود ولی این ریزش موقتی است و موها دوباره رشد خواهند کرد.
شوره سر اغلب به وسیله شامپوهای ضد شوره قابل کنترل بوده و در موارد پوسته‌های شدید ترکیبی از پمادهای حاوی سالیسلیک اسید با غلظت‌های کم می‌تواند کمک‌کننده باشد. ولی ترکیبات الکلی بهتر است استفاده نشود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید