پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خانواده شما چگونه مدیریت می‌شود؟


اداره امور خانواده‌های امروزی موضوعی به مراتب فراتر از برنامه‌ریزی به‌منظور تهیه غذا، خانه‌داری، مراقبت و آموزش کودکان، خرید لباس، استفاده از پول و نگهداری حساب‌های بانکی است.
افراد خانواده امروزی با مفاهیم و مسائلی چون پیشرفت هر یک از اعضاء، امنیت خانواده، جامعه بهتر و سایر اهداف ارزشمند روبه‌رو است.
وقتی اعضاء خانواده مشاهده می‌کنند که از طریق مدیریت مطلوب به اهدافشان می‌رسند، نقش خانواده نیز بیشتر مورد چالش واقع می‌شود.
ارزش‌های خانواده در اهداف و تصمیم خانواده تأثیر دارد، ارزش‌ها چیزهائی هستند که مردم فکر می‌کنند آنها مهم، درست و خوب هستند، ارزش‌های والدین به‌صورت ویژه‌ای بر ارزش‌های فرزندان تأثیر می‌گذارد.
استانداردها نیز بر تصمیم انتخابی تأثیر می‌گذارد، استانداردها تصاویر ذهنی از چیزهائی است که به نظر یک فرد حیاتی و ضروری است، استانداردها به‌خاطر وجود ارزش‌های مختلف در خانواده‌ها و افراد متفاوت می‌باشند.
خانواده‌های امروزی نمی‌توانند بدون اهداف مشخص به حیات خود ادامه دهند و یا حداقل زندگی مطلوبی نخواهند داشت، بدون شک: ایجاد زمینه و بستر لازم برای رشد و تعالی فرزندان، ایجاد رفاه و آرامش برای اعضاء خانواده، داشتن امنیت مالی و شهروند خوب بودن می‌تواند در مجموعه اهداف خانواده‌ها قرار گیرد ولی چنانچه اهداف، ارزش‌ها و استانداردها با هم دیده نشوند و یا تأثیر آنها بر روی یکدیگر مورد توجه قرار نگیرد، منابع مادی و معنوی خانواده‌ها آسیب‌های جدی خواهد دید.
اجزاء مثلث (اهداف، ارزش‌ها و استانداردها) با هم بوده و بر هم تأثیر می‌گذارند.
منابع خانواده‌ها چیست؟
منابع ابزاری هستند که اشخاص و خانواده‌ها مالک آن بوده و یا آنها را کسب می‌کنند، به‌طور کلی خانواده‌ها دارای منابع قابل مشاهده مانند انرژی، پول، سرپناه، تجهیزات، غذا، لباس، اثاث منزل و غیرقابل مشاهده مانند دانش، علایق، مهارت‌ها، سلامتی و... هستند.
خانواده‌ها باید هنر استفاده مطلوب از منابع به‌منظور حصول نتیجه مناسب در جهت آسایش، رفاه و رشد خود را به‌کار گیرند، ضمن اینکه باید توجه داشته باشند منابع اغلب محدود هستند.

ابراهیم حمیدی
منبع : مجله اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید