سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تشخیص بیماریهای معده


تشخیص بیماریهای معده
بیماریهای معده علامت اختصاصی ندارند ولی مجموعه ای از علائم ممکن است راهنمائی کننده باشد . هر نوع انسداد معده ایجاد بی اشتهائی و سیری زودرس می کند . این حالت هم در بدخیمی های معده دیده می شود و هم در زخم معده ناشی از تومورهائی که از سایر مناطق بدن به معده می آیند باعث سیری زودرس می گردند . بی اشتهائی شدید و کاهش وزن غالباً نشانه بدخیمی است .
تهوع وا ستفراغ از علائم بیماریهای معده است که معمولاً در انسداد خروجی معده استفراغ ناموفق نیز ممکن است ایجاد شود . تهوع و استفراغ ناشی از انسداد خروجی معده بیش از یکساعت پس از مصرف غذا رخ می دهد و ممکن است که حاوی مواد غذائی هضم نشده از ۱۲ ساعت قبل باشد ، این نوع استفراغ صفراوی نیست . استفراغ اغلب درد ناشی از زخم معده را رفع می کند .
بازگشت ترشحات معده با سوزش سردل و علائم تنفسی ناشی از ریختن ترشحات و مواد به مجاری هوایی همراه است.
درد با منشاء معده در زیر جناغ احساس می شود ولی ماهیت درد تشخیصی نیست . مخاط معده فاقد گیرنده ی درد می باشد لذا اغلب ضایعات معده تا مراحل پیشرفته دردناک نمی شوند . درد سرطان معده مداوم بوده و با غذا تشدید می شود.
دردهای دوازدهه معمولاً سوزشی بوده و در زیر جناغ ظاهر می شوند ، این درد معمولاً با غذا و آنتی اسید بهتر می شود ، ولی درد زخم معده پس از غذا خوردن زودتر شروع شده وبا خوردن غذا و آنتی اسید نیز بهبود نمی یابند .
سوراخ شدن زخم با درد شدید و منتشر شکم همراه است . از دست دادن خون از تظاهرات شایع بیماریهای معده است . از دست دادن خون ممکن است خفیف و مزمن و یا به صورت خون نهفته باشد و فقط در آزمایش مشخص شود . خونریزی شدیدتر به صورت سیاه رنگ شدن مدفوع تظاهر می یابد .
بدخیمی ها موجب خونریزی خفیف و مزمن می گردند . زخم و التهاب نیز می توانند درجاتی متغیر از خونریزی ایجاد کنند .
کاهش وزن ممکن است از علائم بیماری معده باشد . ضمناً جالب است بدانیم که کاهش وزن بیشتر در زخم های معده دیده می شود تا زخم های دوازدهه زیرا در بیماران مبتلا به زخم معده با خوردن غذا بدتر می شود ، لذا این افراد کمتر ، می خورند ولی در مبتلایان به زخم دوازدهه غذاخوردن باعث بهبود درد می شود . لذا این افراد غذای بیشتری می خورند .
منبع : واحد مركزی خبر


همچنین مشاهده کنید