جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مهارکننده‌ آروماتاز و سرطان


مهارکننده‌ آروماتاز و سرطان
مهارکننده‌های آروماتاز (لتروزول Femara، اگزمستان Aromasine و آناستروزول Arimidex) در درمان آجووان آندوکرین برای بیماران مبتلا به سرطان اهمیت دارند. گزارش‌های موجود بر حجم مدارک پشتیبانی از مصرف این داروها افزوده است.
در کارآزمایی تصادفی شده MA۱۷، تعداد ۵۱۶۹ خانم یائسه‌ی مبتلا به سرطان پستان گیرنده‌ی مثبت هورمونی که پس از ۵ سال درمان با تاموکسیفن، عاری از بیماری بودند لتروزول یا دارونما داده شد. در نتایجی که قبلاً انتشار یافت، بقای حیات ۴ ساله‌ی عاری از بیماری با لتروزول بسیار بهتر از دارونما بود. مصرف لتروزول تنها در بیماران گروه مثبت سبب بهبودی کلی بقای حیات شده بود. اکنون پژوهشگران بر حسب سن آنالیزهای دیگری انجام داده‌اند و نتیجه‌ گرفته‌اند که منافع نسبی در خانم‌های جوان‌تر از ۶۰ سال و ۶۰ سال تا ۶۹ سال وخانم‌های ۷۰ ساله یا بالاتر مشابه است.
در همین کارآزمایی، بیماران گروه دارونما اجازه یافتند پس از پایان کارآزمایی لتروزول را مصرف کنند. حدود ۱۶۰۰ نفر از ۲۴۰۰ نفر گروه دارونما این کار را انجام دادند. پس ازمتوسط پیگیری ۸/۲ ساله، با آنالیز چند متغیر بهبود بقای حیات عاری از بیماران و بقای حیات کلی را در بیماران مصرف کننده‌ی لتروزول در مقایسه بابقای حیات در افرادی که از دارونما استفاده نمی‌کردند، مشاهده نمودند. این یافته‌ها حاکی از آن است که مهارکننده‌های آروماتاز حتی در صورتی که چند سال پس از خاتمه‌ی درمان با تاموکسیفن آغاز شده باشند سودمند می‌باشند.
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید