پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آلترا


آلترا
آلترا
کارگردان و فیلم‌نامه: بنوئی دلپین، گوستاور کرورن. بازیگران: بنئوی دلپین، گوستاو کرورن، آکی کائوریسماکی، جیسون فلمینگ. مدت ۹۳ دقیقه.
برای دیدن این فیلم، باید چیزهائی درباره‌اش بدانید: این یک کمدی است، یک کمدی بلژیکی به سنت ”آکی کوریسماکی“ و ”یان بکوئی“ که هر دو نفر هم در فیلم حضور دارند. در نتیجه، این فیلمی تیره، حزن‌انگیز و رک و بی‌پرده است، که حتی، سیاه و سفید هم فیلم‌برداری شده.
دو شخصیت اصلی، آدم‌های جذابی نیستند و زندگی ملالت‌باری دارند، ولی همهٔ اینها قبل از آن است که سرنوشت، آنها را این‌چنین به پستی بکشاند. فیلم آرام شروع می‌شود، نمای بعدی از یک تراکتور است، بی‌حرکت در مزرعه. یک کمباین که در دوردست محصول را برداشت می‌کند، این نما را می‌شکند. نماهای زیادی از قطارهائی که می‌گذرند، می‌بینیم. فضای فقرزدهٔ خاکستری، تمامی آن چیزی است که می‌توان توصیف کرد. به‌تدریج داستانی شکل می‌گیرد، کارمندی که هیچ نامی ندارد (او را کاس می‌نامیم) از همسایه‌اش که کشاورز است (او را هم بن می‌نامیم) کینه‌ای عمیق در دل دارد. ظاهراً این کینه دوجانبه است، چون وقتی کاس (دلپین) دیر کرده و فقط نیم ساعت وقت دارد خود را به شهر برساند (وگرنه کارش را از دست می‌دهد) بن (کرورن) عمداً با تراکتورش راه‌اش را سد می‌کند. کاس که کارش را از دست داده، به خانه برمی‌گردد و می‌فهمد زن‌اش پذیرای مرد دیگری است. او که از خشم دیوانه شده به تراکتور بن حمله می‌کند و در زد و خورد، هردو در موتور تراکتور گیر می‌افتند و پاهایشان را از دست می‌دهند. فیلم ـ که نام‌اش را از مدل تراکتور بن گرفته ـ از اینجا به بعد تبدیل به یک فیلم جاده‌ای می‌شود، یک فیلم جاده‌ای بی‌جذبه و تلخ. با این‌حال، فیلم در بعضی کشورها موفقیت‌هائی به‌دست آورده؛ نشان می‌دهد چگونه یک کمدی ناشیانه هم می‌تواند دوستدارانی داشته باشند.
منبع : نشریه دنیای تصویر


همچنین مشاهده کنید