پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زندگی را با باید‌ها و نبایدهای خودساخته پیچیده نکنید


زندگی را با باید‌ها و نبایدهای خودساخته پیچیده نکنید
همه ما محتاج یک انقلاب درونی هستیم. همه آرزو داریم که زندگی پرشور و نشاطی داشته باشیم و در تمنای سلامتی و انرژی بیشتریم. همه تمایل داریم که کار خود را با علاقه و رضایت انجام دهیم. اما چند درصد ما برای تغییر یافتن قدمی ‌برداشته‌ایم؟ چند درصد ما از آنچه می‌بینیم، می‌شنویم و می‌آموزیم بهره می‌گیریم و همواره در پی کسب موفقیت هستیم. اکثر ما در روزمرگی‌های زندگی خود گم شده‌ایم، شاید به این دلیل که راه تغییر یافتن را نمی‌شناسیم.
در واقع آنچه در زندگی می‌خواهیم تنها پاسخ به یک نیاز است. نیاز به ایجاد تغییر و دگرگونی در آنچه اکنون در زندگی و احساسمان می‌گذرد. ما هر کاری را در جهت رسیدن به احساس لذت و خوشی انجام می‌دهیم. پس ما باید تغییر کنیم چراکه عادات، رفتارها و اندیشه‌ها و احساس‌هایی در ما وجود دارد که ممکن است مانع پیشرفت ما شود.
برای اینکه تغییر کنیم باید دنیا را به همین صورتی که هست بپذیریم. اگر برای شاد زیستن دنبال یک راه ساده هستید، قوانین کمتری برای خود وضع کنید و بی‌جهت زندگی را با باید‌ها و نبایدهای خود ساخته پیچیده نکنید.
بنابراین ماموریت شما در زندگی تغییر جهت دادن نیست، بلکه شما مامور تغییر خویشتن هستید و تمامی ‌راه‌حل‌ها در درون شماست. آنچه در دنیای درونی خود احساس می‌کنید در جهان بیرون به چشم می‌بینید و دقیقا به همین علت است که هیچ کس نمی‌تواند با دست‌کاری جهان بیرونی به زندگی خود سامان ببخشد.
بزرگی می‌گوید: نوع نگاه و نگرش انسان باعث تغییر شکل شرایط بیرونی می‌گردد. وقتی شما حرکت می‌کنید جهان به حرکت می‌افتد و به هر اندازه‌ای که تغییر کنید دیگر بازی‌سازان زندگی شما نیز به همان اندازه تغییر خواهند کرد، بنابراین توجه داشته باشید که در زمینه روابط اجتماعی بیهوده نکوشید که دیگران را تغییر دهید.
وقتی که تصمیم به پذیرفتن بی‌قید و شرط دیگران می‌گیریم (احساس خوب آرامش و آسوده زیستن)؛ با این روش ما همچون گذشته بر اساس معیارهای خاص خود به انتخاب دوستان و همراهانمان می‌پردازیم، اما در عین حال به آنانی که انتخابشان نکرده‌ایم برچسب نادرستی و بدی نمی‌زنیم. اگر در پیرامون خود به دنبال زیبایی‌ها بگردیم زیبایی‌های بیشتری را در درون خود کشف خواهیم کرد، زیرا ما در آینه وجود دیگران خود را می‌بینیم.
برای تغییر یافتن ابتدا باید باور کنید که این تغییر ضروری است، آنگاه تغییر را در ذهن خود به خوشبختی ربط دهید و ذهن خود را نسبت به این تغییر شرطی کنید. به عبارت دیگر خود را در شرایط ایده‌آل تصور کنید و خوشی حاصل از آن را احساس کنید. اگر می‌خواهید به آرزوهای خود برسید باید بتوانید رفتار خود را تحت کنترل داشته باشید.
برای برخی مردم صحبت کردن در جمع موجب احساس ناراحتی و اضطراب است. چنین احساسی مسلما بر رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد، در نتیجه هنگام صحبت کردن به لکنت می‌افتند، نمی‌توانند راحت بنشینند و چهره شان سرخ می‌شود. چنین افرادی همواره از شرکت در مجالس و مکان‌های عمومی‌ سر باز می‌زنند، اما اگر همین افراد بتوانند در همان لحظه احساس خود را تغییر دهند قادر خواهند بود تمام توان خود را به کار گیرند و از بهترین وضعیت جسمی‌ و فکری برخوردار شوند.
به یاد داشته باشید که هرچه در زندگی به دست آورید یا از دست می‌دهید مانند دوست، خانواده، همسر خوب، پول، موفقیت و بالاخره لذت و خوشی به دلیل مشکل احساس شماست. اولین روش برای تغییر دادن احساسمان، روش استفاده از جسم، یعنی تغییر حالت‌های بدن، چهره، نحوه تنفس و حرکت و راه دوم کنترل تمرکز فکری است.
یاد بگیرید که اندیشه‌های خود را کنترل کنید. زیرا اولا شما نمی‌توانید بر محیط پیرامون خود اوضاع جوی و یا عقایدی که دیگران درباره شما دارند کنترلی داشته باشید. ثانیا آنچه مایه شادی و خوشبختی انسان می‌شود قدرت و عوامل درونی است. پس روی اندیشه‌های خود کار کنید تا کیفیت زندگیتان را بهبود بخشید. آن گاه همین اندیشه‌های نو احساسات شما را متحول می‌کند.
از خود بیش از آنچه دیگران از شما انتظار دارند، متوقع باشید. عقاید و باورهای خود را تغییر دهید. برای تغییر دادن دیدگاه‌ها، تنها چیزی که لازمست، شهامت اندیشیدن به راه‌های تازه است.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید