شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مرحله اول رهایی از احساس عزت نفس پایین


به اعتقاد روانشناسان اشخاص موفق كسانی هستند كه حقیقتا خود خودشانند و باطناً آزادند و وارسته . واشخاص ناموفق و شكست خورده كسانی هستند كه حقیقتاً منكر خویشتن خویش هستند و شادی و نیروی حاصله از درستكاری و صداقت نسبت به خود را نپذیرفته اند .
حال برای آنكه از احساس عزت نفس پایین كه مانع از موفقیت در زندگی است رهایی یابید و تحولی بزرگ در زندگی خویش ایجاد كنید و از عزت نفس بالایی برخورددار گردید ، به بیان روشهایی برای افزایش عزت نفس در سه مرحله می پردازیم:
مرحله اول - عدم ارزیابی خود با دیگران:
هرگز خود را با دیگران ارزیابی نكنید چرا كه هر چقدر هم شما بخواهید ، ارزیابی شما منطقی نیست.
اصول عدم ارزیابی خود با دیگران
ارزیابی منطقی از خود :
به دلایل زیرنمی توانیم ارزیابی منطقی ازخودمان بكنیم :
ما نمی توانیم خود یا افراد دیگر را با یك مشخصه به طور منطقی مورد قضاوت قرار دهیم.
در خیلی از مواقع انتقادها بر اساس تعصبات است .
خصوصیات انسانی بی همتا و تقریباً بی انتهاست .
میزان دقیقی برای اینكه چه كسی خوب و یا بد است , وجود ندارد و كسی نمی تواند ادعا كند كه می تواندخصوصیات خوب ویا بد را به طور كامل تشخیص دهد.
احساس ضعف وكاستی های بشر:
واقعیت آن است كه ما انسانها دارای ضعف هایی هستیم . به همین دلیل به سادگی نمی توانیم آنچه را كه دوست داریم ، انجام دهیم .مثلاً تعدادی از ما قوی هستیم، عده ای آشپز ماهری هستیم و… به هرحال اكثریت افراد نمی توانند در بیش از یك یا دو كار برجستگی و تبحر بسیار بالایی پیدا كنند .احساس شما در دستیابی به اهدافتان بسیار مهم است . بنابراین با اندكی تغییر احساس و نوعی دیگر مسئله را بررسی كردن ، متوجه تغییر در افكار خویش و به دنبال آن در رفتار خود خواهید شد. و به اهداف منطقی خود خواهید رسید .
بی اطلاعی :
فقدان اطلاعات كافی نیز می تواند عامل موثر برای موفقیت پایین باشد.اگر می خواهید خود را برای اشتباهات ببخشید،بی اطلاعی دلیل كاملاً قانع كننده ای است. به هر صورت ، سرزنش خود، عملی كاملاً مسخره است . البته اگر مایلید كه خود را سرزنش كنید و این كار را درست می دانید ، خوب بكنید . اما به نظر روانشناسان هرگز برای بد انجام دادن كاری كه هیچگاه بهتر انجام دادنش را یاد نگرفته اید. بی ارزش تصور كردن خودتان معنایی نداردوقابل تصور نیست.
آشفتگی :
آشفتگی خاطر و وضعیت زندگی خیلی از مواقع مانع از موفقیت می شود. اصولاَ وقتی افراد بیشتر از خودشان متنفر می شوند ، خطاهای بیشتری را انجام می دهند . چون نسبت به خود احساس بدی دارند و می خواهند خود را بیشتر تنبیه نمایند، لذا اعمال غلط دیگری رانیزمرتكب میشوند.
اصولاً وقتی ما عصبانی ، افسرده ، ترسیده‌ایم و یاحسدورزی می كنیم،به سادگی نمی توانیم آدمی با كفایت و با عملكردی مناسب باشیم پس بهتر است موقع مشكلات ، در رفع آن بكوشیم ، و با احساس گناه ناراحتی و اعمال خود تخریبی دیگر ، خودمان را در مشكلات بیشتری غوطه ور نسازیم .
خودتان را بپذیرید:
خود پذیری بهترین راه حل است . بهترین كاری كه می توانید برای صفات خوب و بد خود انجام دهید ، این است كه اگر میتوانید آنها را تغییر دهید و یا اینكه در حال حاضر و یا برای همیشه آنها را بپذیرید . پس بهتر است از حالا خود و دیگران را همانطور كه هستند بپذیرید و هیچ گاه از خود و دیگران متنفر نباشید وعشق ورزی تان هم نسبت به خودتان و دیگران متعادل باشد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید