پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مرحله سوم رهایی از احساس عزت نفس پایین


مرحله سوم-برانگیختن احترام دیگران نسبت به خود:
برای آنكه احترام دیگران را نسبت به خود برانگیزید ، باید قاطعیت داشته باشید . بدون مهارت قاطعیت تقریباً غیر ممكن است كه بتوانید احساسات مطمئن خود پذیری داشته باشید بنابراین یادگیری مهارت قاطعیت برای شما و هرفرد دیگری ضروری به نظر می رسد . كه عباتند از :
۱- پرهیز از خشم :
اگر می‌خواهید كه در امر قاطعیت پیشرفت نمائید از عصبانی شدن و خشم پرهیز كنید . چون رفتار توأم با سیاست ، تمایل افراد را به تسلیم در مقابل شما افزایش می دهد بالعكس در صورت پرخاشگری و داد و فریاد ، حس كینه توزی را افزایش می‌دهید.
۲- پرهیز از احساس گناه :
از احساس گناه و تقصیر به شدت بپرهیزید چون كه در احساس گناه فكر می كنید بی ارزش ،پست و افرادی بی خاصیت و دوست نداشتنی هستید ، چون ناشایست عمل كرده اید . احساس گناه می‌تواند سر منشاء بسیاری از مشكلات روانی و شخصیتی باشد كه در موارد وخیم تر منجر به خودكشی و افسردگی‌های شدید می‌شود بنابراین بهتر است از احساس گناه و تقصیر دوری كنیم .
۳- پرهیز از دلسوزی زیاد:
از دلسوزی و ترحم بی مورد و زیاد برای دیگران بپرهیزید نكته مهمی كه مردم آنرا در نظر نمی گیرند، این است كه توجه به مردم لطف كردن نسبت به آنان و رفتار خوبی با آنها داشتن كار خوبی است كه همه بر روی آن تاكید دارند و دیگران را نسبت به این كار تشویق می كنند. اما توجه بیش از اندازه و غیر معقول مسئله دیگری است كه باید بررسی شود، و از آن جلوگیری به عمل آورد.
۴- نترسیدن از تایید نشدن:
از تأیید نشدن ترس نداشته باشید . شاید بدون اغراق باید گفت كه یكی از بزرگترین ترسهای رایج در میان عامه مردم، ترس از تأیید نشدن است همه ما می خواهیم كه مورد تأیید دیگران قرار بگیریم و آنها ما را بپذیرند ، كه البته امری مطلوب است . اما اینكه فكر كنید برای تأیید گرفتن از آنها باید هر كاری كه می خواهند انجام دهید و آنگونه كه می خواهند تفكر و رفتار كنید فكری نادرست و نقض كامل قاطعیت و استقلال است .
بنابراین با بكار بردن گامهای ذكر شده می توانید از احساس عزت نفس پایین رهایی یابید . و تحولی بزرگ در زندگی خویش ایجاد كنید و از عزت نفس بالایی ‹ سلامت روانی › برخوردار گردید پس با داشتن عزت نفس بالا می توانید بر اضطراب و افسردگی و ناراحتی های روحی خود غلبه كنید و به طور كلی دارای شخصیت سالم و موفقی باشید.
زندگی شما، بازتاب كامل اعتقادات شماست . هنگامی كه عمیقترین باورهای خود را دربارهٔ زندگی تغییر می‌دهید ، زندگی شما هم به همان ترتیب دستخوش تغییر می گردد
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید