سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خوردن میان وعده پس از افطار ضروری است


خوردن میان وعده پس از افطار ضروری است
پزشکان به افراد مبتلا به هر نوع بیماری و افرادی که در معرض سوء تغذیه هستند، توصیه می کند با پزشک متخصص مربوطه مشاوره و تحت نظر آنان اقدام به روزه داری نمایند.
دراین ایام که روزها نسبتا گرم و طولانی هستند و از آنجا که مدت زمان میان افطار و سحری کم است،علاوه بر دو وعده غذای اصلی (افطار و سحری) داشتن میان وعده مابین افطار و سحری شامل میوه ها و نوشیدنی ها، کمی تنقلات سالم و گاهی نیز مقداری شیرینی سالم از قبیل کیک خانگی توصیه می شود.
بهتر است شروع افطاری با آب گرم و خرما باشد و از مایعات سرد و غذاهای سنگین نظیر آش و سرخ کردنی ها پرهیز شود.
خوردن غذای بسیار آبکی همراه با نان تریت شده و یا نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن منجر به کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به غذا و بروز برخی بیماریها و نارسایی های گوارشی می شود.
پزشکان آهسته خوردن و جویدن کافی غذا و دست کشیدن از صرف غذا پیش از سیر شدن کامل را توصیه می کنند. مصرف ادویه فراوان علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش به تشنگی در طول روز نیز دامن می زند، همچنین نوشیدن نوشابه های گازدار به سوء تغذیه، افزایش احتمال چاقی و افزایش بیماری های گوارشی منجر می شود.
مصرف بسیار کم و یا فراوان سبزی ها، تشنگی در طول روز را افزایش می دهد و همچنین نوشیدن چای و قهوه و مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات ممکن است منجر به یبوست شود که دراین صورت مصرف آلو بخارا، انجیر و توت خشک کمک کننده است.
برخی معتقدند اگر سحری نخورند مشکلی نخواهند داشت، درحالیکه حتی اگر از نظر گوارشی نخوردن سحری برای برخی افراد مشکل ظاهری ایجاد نکند ولی این امر به بدن فشار بسیاری وارد می کند و احتمال واکنش نشان دادن بدن برای مقابله با گرسنگی بسیار طولانی را به همراه خواهد داشت که منجر به کاهش انرژی موردنیاز می شود و افراد ممکن است دچار حالت چاقی ظاهری شوند.
نخوردن سحری منجر به کاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می شود پس بهتر است از غذاهایی که دارای قندهای پیچیده بوده و سرخ کرده نیستند و نیز از لبنیات و غلات در سحری استفاده شده و از مصرف زیاد گوشت ها پرهیز شود.
روزه داری حتی در کسانی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا چربی های زمان مند را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری به جای آنها چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید