جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک تیغ و دو نشان


یک تیغ و دو نشان
وقتی در یکی از فیلم‌های هالیوودی، چهره بی‌نقص هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما را می‌بینید، این بحث خیلی داغ می‌شود: «بینی‌اش را عمل کرده است یا نه؟» ولی وقتی در نهایت با نیم‌نگاهی به سایت‌های اینترنتی و اخبار سینمایی، عکس‌های گذشته آنها را پیدا می‌کنید، لو می‌رود که این بینی بی‌عیب و نقص، هنر یک جراح پلاستیک پنجه‌ طلایی بوده است. بیشتر ستارگان می‌گویند که به دلیل انحراف تیغه بینی،تن به تیغ‌ جراحی سپرده‌اند ولی واقعیت چیست؟ آنها برای اصلاح تیغه بینی‌، تن به جراحی پلاستیک می‌دهند یا این فقط یک دروغ برای پوشاندن جراحی زیبایی بینی‌شان است؟
کامرون دیاز، جنیفر آنیستون و اشلی سیمستون، گهگاه تیتر درشت نشریات هالیوودی را در سال گذشته از آن خود کردند ولی تیترهای اولی که شاید گهگاه چندان برای این ستاره‌ها خوشایند نبود چون خبر از جراحی بینی‌شان می‌داد. جالب اینجاست که هر سه این بانوان هنگامی که در مقابل دوربین کنجکاو و سوالات زیرکانه مصاحبه کنندگان قرار گرفتند، گفتند که جراحی پلاستیک بینی‌شان به دلایل زیبایی انجام نشده است بلکه انحراف تیغه بینی باعث این جراحی اجباری شده است. راج کانودی، یکی از جراحان پلاستیک «بورلی‌هیلز» در آمریکا، جراحی بینی هر سه ستاره را انجام داده است. وی می‌گوید: «انحراف تیغه یکی از شایع‌ترین مشکلات بینی بیماران است که هر روز در مطبش می‌بیند.» این جراح پلاستیک اعتقاد دارد که حدود ۹۵ درصد از بیمارانی که در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش به او مراجعه کرده‌اند، انحراف تیغه‌بینی داشته‌اند. این جراح آمریکایی می‌افزاید: «بسیاری از بینی‌ها و تیغه‌بینی در کودکی دچار شکستگی می‌شود. شکستگی که گاهی به چشم والدین کودکان نوپا نمی‌آید. در این سنین استخوان‌های بینی هنوز رشد و نموشان کامل نشده است و هنگامی که کودک راه رفتن و یا خزیدن روی زمین را آغاز می‌کند، ممکن است با صورت زمین بخورد و استخوان‌های بینی‌اش آسیب ببینند.»
● یک تیر و دو نشان
سپتوم یا تیغه‌ میانی بینی، دیواره یا تیغه بسیار نازکی است که حفره بینی را به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌کند. اگر به بینی ضربه بخورد، امکان دارد این تیغه ‌بینی به یک طرف انحراف پیدا کند و یک حفره بینی مسدود شود. در این صورت مسیر راه هوایی باریک می‌شود و تنفس برای فردی که دچار عارضه انحراف تیغه‌بینی است، دشوار خواهد شد. جراحی مخصوصی به نام «سپتوپلاستی» وجود دارد که برای اصلاح این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی اصلاح تیغه‌بینی، جراحی است که به طور کامل به داخل بینی مربوط می‌شود. بنابراین از آنچه به‌عنوان «رینوپلاستی» و جراحی پلاستیک و زیبایی بینی که شکل و ظاهر بیرونی بینی را اصلاح می‌کند، متفاوت است. اگر شما بخواهید هم عملکرد تنفسی بینی‌تان را که دچار انحراف تیغه ‌بینی است، اصلاح کنید و هم ظاهر آن را زیباتر کنید، باید عمل «سپتورینوپلاستی» را انجام دهید که ترکیبی از این دو عمل جراحی است.
● خسارت‌های دماغی
بنابراین اگر این‌بار در چهره یک ستاره پس از جراحی بینی، تغییر اساسی مشاهده کردید و شنیدید که «جراحی بینی فقط برای اصلاح انحراف تیغه ‌بینی انجام شده است». باید کمی شک کنید. شاید قسمتی از واقعیت از قلم افتاده است. جراحی تیغه‌ بینی نباید تغییری در ظاهر بینی ایجاد کند. ولی به هر حال خیلی‌ها دوست ندارند جراحی زیبایی بینی‌شان را کسی متوجه شود و این مساله را خصوصی می‌دانند. شاید به همین دلیل است که جراحی اصلاح انحراف تیغه ‌بینی، نامش زیاد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. البته در این میان بازار شکایت و غنایم‌گیری از مطبوعات هم داغ است و بعضی از ستارگان هالیوودی، روزنامه‌هایی را که پرده از زندگی خصوصی‌شان برداشته‌اند، به دادگاه می‌کشانند و از آن روزنامه خسارت می‌گیرند. نمونه‌اش اسکارلت یوهانسون بود که روزنامه یواس‌ویکلی را به دادگاه کشاند چون از جراحی بینی‌اش پرده برداشته بود.
● پزشکان چه می‌گویند؟
شاید شما فکر کنید اگر کسی انحراف تیغه‌ بینی داشته باشد باید حتما بینی‌اش را جراحی کند ولی این‌طور نیست. انحراف تیغه‌ بینی شیوع بالایی دارد. اگر بخواهیم انحراف را از بعد فیزیکی بررسی کنیم، چیزی در حدود ۷۰ درصد افرااد نرمال هم درجاتی از انحراف تیغه بینی را دارند ولی هر انحرافی دلیل بر این نمی‌شود که فرد احتیاج به جراحی داشته باشد. پزشکان با اشاره به اینکه هنگامی جراحی انحراف تیغه بینی لازم است که بیمار علایمی داشته باشد، می‌گویند: «مهم‌ترین پرسشی که از بیماران پرسیده می‌شود، نوع تنفس آنهاست و درباره تنفس هم مهم‌ترین سوال این است که بیمار در هنگام خواب به چه صورت نفس می‌کشد؛ از راه دهان یا بینی؟ چون موقع خواب الزاما تنفس باید از راه بینی باشد. بنابراین تنفس از راه دهان علت بسیار مهمی است که موجب می‌شود افراد را تحت عمل جراحی انحراف تیغه بینی قرار دهیم.»
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید