پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نکات مهم برای شمع‌های قالبی


نکات مهم برای شمع‌های قالبی
۱. دقت کنید که موم حداقل ۱۰ درصد استرین داشته باشد، چه موم قبل از مصرف مخلوط شده باشد، چه نشده باشد. به اندازه‌ای که لازم استاستیرین را اضافه کنید. استیرین شکنندگی شمع را کم کرده و باعث می‌شود که شمع را از قالب راحت‌تر بیرون آورید. اگر از موم عسل برای ساختن شمع استفاده می‌کنید قالب را قبل از استفاده با روغن مایع چرب کنید.
۲. هر نوع گرد و خاکی اگر داخل قالب است با باد یا دستمال کشیدن پاک کنید.
۳. بعد از این‌که قالب را تمیز کرده و خوب خشک کردید، داخل قالب را با لایه نازکی روغن مایع چرب کنید.
۴. اگر لازم است قالب را بتونه کنید که کاملاً غیر قابل نفوذ آب باشد.
۵. اگر ممکن است از وان آب برای خنک کردن قالب شمع استفاده کنید تا در وقت صرفه‌جوئی شود هرچند که آنها را در درجه حرارت اتاق هم می‌توانید سرد کنید. ولی سرد کردن به وسیله آب ظاهر شمع را بهتر می‌کند.
۶. اگر می‌خواهید مرحله سرد شدن را سریع کنید شمع را در داخل یخچال قرار دهید و به محض این‌که سرد شد، بیرون آورید. اگر شمع را مدت زمان بیشتری در یخچال قرار دهید ممکن است ترک‌ها و شکاف‌هائی روی آن نمایان شود.
● مواد و وسایل مورد نیاز:
۱. عناصر صفحات ۳۴-۳۰
۲. کاغذ آلومینیوم فویل
۳. ظرف
۴. ظرف برای جوش آوردن آب و ذوب کردن موم
۵. پیچ‌گوشتی
۶. قیف
۷. ماهیتابه
۸. قالب
۹. روغن مایع
۱۰. بتونه
۱۱. حوله کاغذی
۱۲. میله استوانه
۱۳. قیچی
۱۴. چاقوی تیز
۱۵. سوزن بلند
۱۶. دماسنج مخصوص موم
۱۷. وزنه
۱۸. فتیله
۱۹. نگهدارنده فتیله
● روش ساخت:
۱. قالب را تمیز کنید و خوب خشک نمائید و سپس با کمی روغن مایع چرب کنید.
۲. قالب را طوری که بالای آن به سمت پائین قرار بگیرد بر گردانید فتیله آماده شده را از سوراخ ته قالب عبور دهید و تا لبه قالب بالا بکشید.
۳. قالب را برگردانید و فتیله را اطراف میله بپیچید
۴. دوباره قالب را برگردانید و فتیله را بدون اینکه کش بیاید محکم بکشید. سوزن را داخل فتیله عبور دهید و آن را طوری ثابت کنید که با سوراخ قالب به‌صورت ضربدر در ته قالب قرار گیرد.
۵. فتیله را به‌ طور ۳/۱ سانتی‌متر ببرید و نزدیک سوراخ قرار دهید و با بتونه بپوشانید و مطمئن شوید که سوراخ خوب بسته شده باشد.
۶. مقدار مومی را که لازم دارید اندازه بگیرید و طبق توضیحات قبل موم را ذوب کنید.
۷. موم ذوب شده را در مرکز قالب بریزید و دقت کنید که موم به اطراف بدنه قالب پاشیده نشود قالب‌های فلزی را تا ۳/۱ سانتی‌متر و قالب‌های پلاستیکی و اکرولیکی را تا لبه پر کنید.
۸. مطمئن شوید که فتیله درست در مرکز قالب قرار بگیرد، بقیه موم را کنار بگذارید برای دوباره پر کردن مومی را که برای دوباره پر کردن شمع به‌کار می‌برید باید به همان اندازه که ابتدا حرارت داده‌اید حرارت دهید.
۹. چند دقیقه بگذارید تا موم بماند و سفت شود و سپس به آرامی به بدنه قالب چند ضربه بزنید.
۱۰. قالب‌های پلاستیکی و اکرولیکی را روی یک سطح صاف قرار دهید تا سرد شوند. قالب‌های فلزی را در ظرف آب قرار دهید تا خنک شوند تا در خاتمه شمعی شفاف و روشن داشته باشید. برای این کار ظرفی را تا ۳/۱ سانتی‌متر مانده به لبه ظرف پر از آب نیم گرم کنید و قالب را درون آن قرار دهید و دقت کنید که آب روی موم پاشیده نشود و یک وزنه سنگین روی قالب قرار دهید تا داخل آب برنگردد.
نکته: زمانی‌که شمع سرد می‌شود اطراف فتیله یک فرورفتگی ایجاد می‌شود. موم زمان سرد شدن از ناحیه پائین به سمت بالا همزمان با اطراف (بدنه) سفت می‌شود و همین باعث فرورفتگی و گودی در مرکز شمع خواهد شد.
۱۱. برای برطرف کردن فرورفتگی و گودی اطراف فتیله را با فرو کردن یک میله استوانه‌ای تا پائین مرکز شمع یک سوراخ کنید، دقت کنید که تا ته قالب نروید.
۱۲. با استفاده از یک قیف با دقت محل فرو رفته را با باقیمانده موم پر کنید، مرحله سوراخ و پر کردن را تکرار کنید تا دیگر هیچ ترک و شکافی وجود نداشته باشد.
نکته:
درجه حرارت مومی که برای دوباره پر کردن استفاده می‌کنید خیلی مهم است. اگر شمع خیلی سرد باشد موم به شمع نخواهد چسبید و اگر موم زیاد داغ باشد ممکن است که شمع را ذوب کنید و بین قالب و شمع جاری شود. بنابراین دقت کنید که موم را برای دوباره پر کردن تا درجه اصلی حرارت دهید.
۱۳. شمع بعد از اینکه سرد شود از اطراف قالب جدا می‌شود. بنابراین وقتی خوب سرد شد بتونه و سوزن را بردارید. و به قالب ضربه بزنید یا به آرامی قالب را فشار دهید و شمع را درآورید. میخ پرچ را بگیرید و شمع را از قالب بیرون بکشید.
۱۴. شمع را طوری برگردانید که انتهائی که دوباره پر شده اکنون پائین شمع قرار بگیرد. یک چاقوی تیز را اطراف فتیله در پائین شمع کمی فرو کنید. و فتیله قرار گرفته در سطح را ببرید.
۱۵. کف ماهیتابه را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید. و آن را روی حرارت قرار دهید تا خوب داغ شود و سپس حرارت را خاموش کنید.
۱۶. شمع را در ماهیتابه قرار دهید و آن را راست نگه دارید و سریع بچرخانید تا پائین (ته) شمع صاف و یکدست شود.
۱۷. فتیله بالا را تا ۳/۱ سانتی‌متر قیچی کنید.
۱۸. با دقت خطوط روی درزها را با قرار دادن چاقو در یک زاویه راست مرتب کنید و نواحی درز را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک و صاف نمائید و یا با جوراب نایلونی بسائید.
۱۹. شمع را قبل از روشن کردن به مدت حداقل یک ساعت در درجه حرارت اتاق قرار دهید. برای یک نتیجه بهتر قبل از روشن کردن شمع را بگذارید. به مدت ۸ ساعت در درجه حرارت اتاق بماند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید