جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سزارین و رابطه عاطفی


سزارین و رابطه عاطفی
مادرانی که کودکانشان به شیوه طبیعی متولد شده اند، در مقایسه با مادرانی که عمل سزارین داشته اند، نسبت به گریه کودک واکنش بهترین نشان می دهند.
متخصصان یادآور شده اند مادرانی که عمل سزارین را پشت سر گذاشته اند نباید احساس شکست بکنند و این امر دلیل برآن نیست که این افراد مادران خوبی نیستند.
دکتر «جیمز.ای. سوین» از دانشگاه یل در این مورد می گوید عوامل دیگری مانند سابقه مادر بودن، حضور یک پدر حمایت کننده، عوامل اجتماعی - اقتصادی و فاکتورهای فرهنگی نیز در این زمینه مؤثر بوده و ایفای نقش می کنند.
محققان با بررسی اسکن های مغزی زنانی که تازه صاحب فرزند شده بودند به بررسی این واکنش ها پرداخته و دریافتند بخش های خاصی از مغز زنان با زایمان طبیعی که به احساسات و رفتارهای مادرانه بستگی دارد، نسبت به زنان با زایمان سزارین فعال تر عمل می کنند.
علاوه بر این آنها معتقدند زایمان طبیعی باعث می شود تا هورمون اوکسی توسین سریع تر آزاد شود.
این هورمون که طی فرآیند زایمان طبیعی آزاد می شود، باعث وابستگی بیشتر مادر و کودک می شود.
تحقیقات دیگری نیز مؤید این مطلب است که احتمال بروز افسردگی پس از زایمان در عمل سزارین بیشتر است و این امر شاید به دلیل تفاوت در آزاد شدن هورمون اوکسی توسین باشد.
این هورمون در سزارین مدتی پس از عمل و با در آغوش کشیدن نوزاد و شیردهی آزاد خواهد شد که شیردهی در این میان نقش به سزایی دارد.
فاکتور دیگری که در اینجا نقش مهمی را ایفا می کند مدت زمان جدایی کودک از مادر پس از تولد است که بهتر است این زمان تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

[زینب السادات محسنی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید