پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نوزدهم سپتامبر ۲۰۰۴ ـ روزگار صدام حسین در زندان


نوزدهم سپتامبر ۲۰۰۴ ـ روزگار صدام حسین در زندان
نوزدهم سپتامبر ۲۰۰۴ ( ۹ ماه پس از بازداشت صدام حسین ) جان برنز روزنامه نگار آمریکایی از قول بختیار امین عضو کابینه موقت عراق درباره رهبر سابق عراق که چگونه روزگار می گذراند در نیویورک تایمز چنین نوشته بود:
صدام که همچنان خود را رئیس جمهوری قانونی عراق می داند در محوطه یکی از کاخهای خود در نزدیکی فرودگاه بغداد در یک سلول ۳متر در چهارمتر بسر می برد و نظامیان آمریکایی با انواع اسلحه نگهبان این محوطه هستند. او دمپایی پلاستیک بر پا و عبای عربی بر دوش می افکند، قرآن و کتب تاریخ عرب و افتخارات اعراب را می خواند و به گیاه و بوته علاقه مند است و گاهی هم درخواست سیگار و شیرینی می کند. ناشتایی او همان غذای از پیش آماده شده ( پاکتی ) سربازان آمریکایی است. هر روز سه ساعت هواخوری و ورزش می کند. چون به بیماری بزرگ شدن پروستات مبتلاست و احتمال تبدیل این بیماری به سرطان وجود دارد منظما برای درمان با هلی کوپتر به بیمارستان نظامی آمریکا منتقل می شود. او می گوید که هرچه را که در طول سه دهه حکومتش انجام داده بر طبق وظایف قانونی اش بوده است.
بختیار امین که خود از دست صدام به خارج از عراق فرار کرده بود و در طول تبعید رابط ناراضیان عراقی با سازمانهای جهانی دفاع از حقوق بشر بود گفته است که در همین محوطه ۸۰ همکار دیگر صدام نگهداری می شوند ولی با او تماس نداردند لکن یازده تن از آنان که ارشدیت دارند در ساعات هواخوری با خودشان درتماسند و می توانند با هم شطرنج و تخته نرد بازی کنند. آنان همچنان یکدیگر را «جناب» خطاب می کنند و القاب سابق را بکار می برند.
امین گفته است که به علت کناره گیری «سالم چلبی» از ریاست دادگاه، و وجود پرونده های متعدد، گمان نمی کند که در آینده ای نزدیک محاکمه صدام و همکارانش انجام شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید