پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راهی تازه برای دوری از سایت‌های مشکوک


راهی تازه برای دوری از سایت‌های مشکوک
ترافیک اینترنت و جاسوسی ارتباطات بین دو کامپیوتر برای سارق ها و مزاحم های کامپیوتری و اینترنتی مثل معدن طلاست.
اینجا جایی است که هکرها دنبال طعمه می‌گردند و خوب، تلاش آنها هم اغلب پربار می‌شود.
به همین خاطر پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون، آمریکا امیدوارند نرم‌افزارشان این نقطه‌های نفوذ را کور و کار را برای‌خلاف کارها سخت کند.
این نرم‌افزار به‌طور رایگان قابل بارگذاری و نصب است و با آخرین نسخه مرورگر فایرفاکس کار می‌کند. به کمک این نرم‌افزار ،کاربر می‌تواند متوجه شود سایتی که می‌خواهد از آن بازدید کند آیا مطمئن هست یا خیر.
بیشتر مرورگرها تا پیش از این هم وقتی با سایتی غریبه و کمی مشکوک روبه‌رو می‌شدند به کاربر هشدار می‌دادند. یکی از راه‌ها این است که به کار برگفته شود سایت مورد نظر با وجود ادعای امن‌بودن، امنیتش توسط یک بخش ثالث مثل سایت‌های معروف و فعال در صدور گواهی امنیت، تایید نشده است.
پژوهشگران می‌گویند مشکل اینجاست که کاربر در مواجهه با چنین هشدارهایی نمی‌داند دقیقاً چه بکند.
بعضی کلیک می‌کنند و وارد می‌شوند؛ برخی از خیرش می‌گذرند و سراغ سایت‌هایی می‌روند که چنین هشداری درباره‌شان نمی‌بینند. به همین دلیل پژوهشگران برنامه‌ای تولید کرده‌اند که یک گام دیگر بر می‌دارد. این برنامه وارد شبکه‌ای از سرورهای قابل دسترس می‌شود که کارشان بررسی وب‌سایت‌ها و تغییرهای احتمالی در کلیدهای ایمن‌سازی داده‌هاست.
هرگونه اشکال یا تغییر مشکوک می‌تواند نشانه‌ای باشد از حضور هکرها.اگر برنامه با چنین مسئله‌ای روبه‌رو شود هشدارهای بیشتری به کاربر می‌دهد و اگر خطری حس نکند هشدار اولیه را نادیده می‌گیرد.

فرانک عطیف
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید