پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پنیر بلوچیز کاله؛ مزه و حسی بی‌نظیر تجربه‌ای متفاوت با پنیر رگه آبی


پنیر بلوچیز کاله؛ مزه و حسی بی‌نظیر تجربه‌ای متفاوت با پنیر رگه آبی
● بلوچیز پنیری متفاوت
بلوچیز نوعی پنیر نرم است که از نظر طعم و بافت مانند پنیر خیکی و کوزه کشورمان است. این پنیر به دلیل رگه‌های آبی که در آن وجود دارد به پنیر رگه آبی نیز معروف است. یک کیلو پنیر بلوچیز ارزش غذائی معادل ۱۲ ـ ۱۰ لیتر شیر گاو را داراست و سرشار از مواد معدنی فسفر و کلسیم است. طعم قوی و بوی تند بلوچیز این پنیر را از سایر پنیرها متمایز می‌کند.
بلوچیز براساس نوع شیر، مکان تهیه و رگه‌های آبی آن دارای انواع مختلفی است و معمولاً برمبنای محل تولید آن اسامی مختلفی خواهد داشت. برای مثال پنیر استیلیتون، راکفورت و ... هر نوع بلوچیزی که مصرف کنید خصوصیات ویژه و جذاب خود را خواهد داشت؛ تغییرات جزئی در طعم بافت یا نقش هنرمندانه رگه‌های آبی آن که بلوچیز را تبدیل به پنیری بی‌نظیر می‌کند.
● آشپزی با بلوچیز
از این پنیر برای تهیه انواع سس، ساندویچ، سالاد، دسر و غذاهای حاوی تخم‌مرغ و گوشت استفاده می‌شود. بلوچیز را می‌توان به همراه یک تکه نان تازه، نان جو، بیسکویت یا با گلابی، انگور، انجیر تازه یا آلوی خشک مصرف کرد. غذاهای که در فر پخته می‌شوند (لازانیا، پیتزا، سیب‌زمینی تنوری) نیز با استفاده از بلوچیز طعم متفاوت و بی‌نظیری پیدا می‌کنند. یکی از موارد جالب استفاده بلوچیز، قرار دادن قطعات مستطیل شکل آن داخل زیتون شور بدون هسته است که نه‌تنها طعم لذیذ بلکه ظاهر زیبائی دارد و می‌تواند برای تزئین غذا و سفره شما به کار گرفته شود. برای عصرانه بلوچیز، پنیر خامه‌ای و کمی شیر را مخلوط کرده و آنها را به شکل توپ‌های کوچک دربیاورید. سپس توپ‌های پنیر را در گردوی خرد شده، جعفری، پابریکا (فلفل شیرین) یا بیسکویت بغلتانید و همراه با نان و بیسکویت سرو کنید.
از بلوچیز می‌توانید برای تهیه یک نوع سس که همراه سیب‌زمینی، مرغ یا ماهی سوخاری سرو شود استفاده کنید. بلوچیز، سیر (در صورت تمایل) و جعفری را داخل مخلوط‌کن بریزید تا یک‌نواخت شود. سپس به آن مایونز، آب لیمو ترش یا سرکه سیب و پیازچه اضافه کنید.
پنیر بلوچیز را داخل فویل دردار در قسمت پائین نگهداری کنید و آن را همیشه به‌صورت ورق نازک برش دهید. قبل از خوردن، پنیر را به مدت حداقل نیم ساعت از یخچال خارج کرده و سپس استفاده کنید. قرار دادن این نوع پنیر در فریزر موجب کاهش طعم و بوی اولیه آن خواهد شد.
منبع : مجله زندگی ایده آل


همچنین مشاهده کنید