جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

با چه کسانی مشورت نکنیم؟


با چه کسانی مشورت نکنیم؟
هر کسی به درد مشورت کردن نمی‌خورد. بعضی‌ها آدم را از چاله درمی‌آورند و به چاه می‌اندازند. مشورت می‌دهند ولی همان بهتر که اصلا و ابدا مشورت ندهند. البته نکته قابل توجه آن است که آنها شاید بخواهند مشورت بدهند ولی شمایی که می‌خواهی مشورت کنی، نباید با آنها مشورت کنی. قطعا هر کسی که مشورت می‌کند، می‌خواهد بهترین راه ممکن را برای مسئله‌ای که دارد بیابد پس نباید با هر کسی مشورت کند.
کسانی که با آنها نباید مشورت کرد:
▪ ترسو: آدم ترسو خیلی از راه‌های خوب به نظرش نمی‌رسد. چون می‌ترسد که نکند اشتباه باشد و اصلا در مورد آنها فکر هم نمی‌کند. هر راه‌حلی که درصدی ریسک در آن باشد و یا لازم باشد که برایش دردسر ببیند تا به نتیجه برسد را رد می‌کند.
▪ حسود: حسود است. بخیل است. چشم دیدن موفقیت شما را ندارد. پس چرا راه‌حل خوبی را پیش پای شما بگذارد؟ مگر بیمار است به کسی که دوست دارد سر به تنش نباشد کمک کند. البته اینطور آدم‌ها واقعا بیمارند. بیماری حسادت.
▪ حریص: موفقیت را فقط برای خود می‌خواهد. می‌خواهد همه‌چیز مال او باشد. هیچ‌وقت هم سیری ندارد. شما را هم اگر از سر راه بردارد بهتر است. چون نمی‌خواهد شما زودتر از او به نتیجه برسید. این بیماری یا با خاک گور علاج می‌شود یا با قناعت. نکته‌ی دیگر اینکه حتا اگر دوست و خیرخواه شما باشد، راهنمایی‌هایش برگرفته از حرص و ولعی است که به همه‌چیز دارد و بنابراین ممکن است مشاوره‌اش دور از عقل و نادرست باشد.
▪ ناتوان: اسمش رویش است. توان اینکه به کسی کمک کند را ندارد وگرنه به خودش کمک می‌کرد. اگر توان مشورت دادن خوب را داشت تا حال خودش هم به نان و نوایی رسیده بود.
▪ دروغگو: بلد نیست راست بگوید. وقتی می‌روید کنارش باید با خودتان یک دروغ‌سنج هم ببرید و به او وصل کنید. هر وقت دستگاه بوق زد، برعکس آنچه را گفته انجام دهید. البته ما نمی‌دانیم که این دستگاه را کجا می‌فروشند وگرنه توصیه می‌کردیم.
▪ نادان: خوب نمی‌داند. دست خودش که نیست نادان است. وقتی هم نمی‌داند به شما چه چیزی می‌تواند بگوید. از کسانی که نادان و احمق هستند چیزی نپرسید حتی اگر دوست شما باشد. معمولا می‌شود دوستی خاله خرسه.
▪ نامطمئن: شاید کسی باشد که خیلی آدم سرشناس و حتی از دید دیگران مطمئن و مورد وثوقی باشد ولی شما زیاد به او اطمینان ندارید. بهتر است برای مشورت به نزد او نروید. او هر چه بگوید فقط به دردسرهای شما می‌افزاید چون شما او را قبول ندارید و در شکیات خود غوطه‌ور می‌شوید. تا موقعی که به او مطمئن نشدید به نزد او نروید حتی پسر پیغمبر باشد.
گاهی هم ممکن است کسی در حوزه‌های خاصی استاد و صاحب‌نظر باشد ولی این دلیل نمی‌شود که در زمینه‌های دیگر زندگی، مثل امور روزمره زندگی یا زندگی مشترک، هم توانایی مشاوره دادن داشته باشد. بنابراین صرفا باید با کسی یا کسانی مشورت کرد که در حوزه مورد نظر، صاحب اندیشه و نظر باشد.
▪ زن احساساتی: زن‌ها غالبا احساساتشان بیشتر است و از روی احساسات تصمیم می‌گیرند که البته اگر نبود این احساسات، قطعا دیگر هیچ مادری روی زمین نبود. ولی همین احساسات گاهی در اموری مهم و اساسی که تصمیم قاطعی می‌خواهد، آدم را به بیراهه می‌برد. بنابراین، بهتر است وقت مشورت کردن با خانم‌ها ازشان بخواهید احساساتی نشوند یا اگر شدند، شما نقش یک غربال را بازی کنید و نگذارید احساسات مسیر تصمیم‌گیری شما را عوض کند. البته همیشه هم نمی‌توان غربال خوبی بود؛ پس بهتر است از همان اول، با خانم‌های خردمند به شور بنشینید.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید