شنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 30 March, 2024
مجله ویستا

۷ اگر، ۷ باید


۷ اگر، ۷ باید
اگر کودک شما زود به زود شیر می‌خورد: شیر مادر سریع هضم می‌شود (اغلب ۵/۱ تا ۲ ساعت) از این‌رو کودکان شیرخوار (شیر مادر) زودتر از کودکان شیرخشکی گرسنه می‌شوند. برخی از کودکان نیاز شدیدی به مکیدن دارند. همچنین کودکان اغلب برای احساس امنیت بیشتر به این نیاز دارند که به طور مداوم با مادر تماس داشته باشند. تمام این موارد طبیعی است و کودک با برآوردن این نیازها لوس نمی‌شود.
۱) اگر دفعات شیر خوردن کودک شما به طور ناگهانی افزایش می‌یابد و یا اینکه طولانی مدت شیر می‌خورد: این حالت، جهش رشد کودک است. کودک گاهی میزان شیر خوردنش بیشتر می‌شود که اغلب از چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و این امر سبب افزایش میزان شیر مادر می‌شود. در صورت بروز این حالت، به کودک مکمل غذایی ندهید. مکمل دادن (مانند شیر خشک، آب قند و ...) به بدن هشدار می‌دهد که کودک به شیر بیشتر نیاز ندارد و در نتیجه میزان شیر کاهش می‌یابد.
۲) اگر کودک مانند قبل (طولانی‌مدت) شیر نمی‌خورد: با بزرگ‌تر شدن کودکان و بهتر شدن شیر خوردن آنها، نسبت به گذشته بهتر یاد می‌گیرند که چگونه شیر را از سینه استخراج کنند.
۳) اگر کودک شما ناآرام است: بیشتر بچه‌ها اغلب در روز زمان خاصی را برای نا‌آرامی ‌و بی‌قراری دارند که بیشتر شب است. برخی کودکان نیز بیشتر وقت‌ها ناآرام هستند. این نا‌آرامی‌دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد و برخی اوقات پیش از آنکه علت را پیدا کنید، ناآرامی‌برطرف می‌شود.
۴) اگر کودک پس از شیر خوردن یک بطری شیر خشک یا شیر جوشیده شده را با ولع می‌بلعد: بسیاری از کودکان با میل خود یک بطری شیر را حتی پس از تغذیه‌ای کامل از سینه مادر، می‌خورند. البته اگر این کار را به طور مرتب تکرار کنید، شیرتان کم خواهد شد.
۵) اگر سینه‌تان شیر تراوش نمی‌کند یا خیلی کم تراوش می‌کند و یا اینکه تراوش آن قطع شده است: تراوش کردن شیر ارتباطی با میزان شیرتان ندارد. تراوش شیر اغلب قطع می‌شود تا اینکه میزان شیر مادر با نیاز کودک هماهنگ شود.
۶) اگر سینه‌تان به‌طور ناگهانی صاف و خالی می‌شود: این حالت نیز پس از آنکه میزان شیرتان با نیاز کودک هماهنگ شد، برطرف می‌شود.
۷) اگر هنگامی‌که سینه‌تان را می‌دوشید خیلی کم شیر می‌آید و یا اینکه به هیچ وجه نمی‌آید: میزان شیری که شما می‌توانید از سینه‌تان بدوشید، اندازه‌گیری خیلی دقیقی برای میزان شیرتان نیست. هنگامی‌که یک کودک، به طور صحیح سینه را بمکد، تاثیر آن بر جاری شدن شیر از هر شیردوشی بهتر خواهد بود. همچنین شیر دوشیدن به مهارت خاصی نیاز دارد و با شیر دادن متفاوت است و البته بستگی به نوع شیردوشی که استفاده می‌کنید هم دارد. برخی مادران با آنکه شیر بسیار زیادی دارند، قادر نیستند حتی اندکی شیر بدوشند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید