پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

باید هوای پنجره‌ها را داشت


باید هوای پنجره‌ها را داشت
استفاده از روشنایی طبیعی یا همان نور روز ارتباط زیادی با معماری ساختمان دارد و پس از ساخت آن، ممکن است بگوییم کار زیادی از دست ما بر نمی‏آید. اما به یاد داشته باشید که اگر هر کسی تنها ۵۰ درصد از روشنایی منزلش را با نور طبیعی روزتأمین کند، اثر مثبتی بر میزان مصرف انرژی در کشور باقی خواهد گذاشت. تا پیش از تولید برق و اختراع لامپ، معماری ساختمان‏ها طوری بود که از نور خورشید برای روشن کردن داخل آن نهایت استفاده را می‏بردند. شاید بتوان از معابد عظیم کارناک که چهار هزار سال پیش در مصر ساخته شده‏اند، از شاهکارهای تأمین روشنایی داخل آن با نور روز نام برد، به طوری که شاید با بهترین نورپردازی‏های مصنوعی نیز نتوان چنین روشنایی مطلوبی در این معابد تأمین کرد.
کارشناسان بهداشت می‏گویند یکی از مهم‏ترین عوامل در حفظ سلامت انسان،‏ نور خورشید است. علاوه بر سلامت جسمانی، علت بروز برخی اختلالات روانی مانند افسردگی نیز می‏تواند کمبود نور خورشید باشد. در کشورهای سردسیر با زمستان‏های طولانی، افسردگی از اختلالات شایع در میان مردم است. کمبود نورخورشید به کاهش ویتامین D در بدن و نیز برخی هورمون‏ها که با نور خورشید در ارتباط‌اند منجر خواهد شد. علاوه بر این، همان‌طور که نور خورشید ممکن است مشکلاتی برای پوست ایجاد کند، بسیاری از امراض پوستی را نیز درمان می‌کند.
تحقیقات بسیاری نشان داده است کسانی که برای ساعت‏های طولانی از روشنایی طبیعی بی بهره باشند، دچار نوعی احساس ناآشنایی و بی‌خبری نسبت به محیط اطراف خود می‏شوند.
● استفاده از نور طبیعی در خانه
خیلی از ما به نور مصنوعی عادت کرده‌ایم و به همین دلیل کمتر به سراغ پنجره‏ها می‏رویم و پرده‏های آن را کنار می‏زنیم تا نور روز وارد خانه شود. اغلب ما زمانی به یاد پنجره‏های خانه‌مان می‏افتیم که احساس می‏کنیم هوای داخل اتاق یا پذیرایی سنگین شده و یا بخواهیم بیرون را تماشا کنیم. بیشتر مردم از اینکه داخل منزل‎شان به‌وسیله دیگران دیده شود، ناراحت می‏شوند که این امر، با توجه به فرهنگ و دیدگاه‏های مذهبی ما موضوعی طبیعی است. به همین دلیل کمتر پرده‏های اتاق‏ها یا پذیرایی را کنار می‏زنند. اما بهتر است به این مطلب اشاره شود که در هنگام روز اگر پرده تور و نازکی جلوی شیشه‏ها قرار گرفته باشد، داخل خانه دیده نمی‌شود و با کنار زدن پرده‏های ضخیم و تنها استفاده کردن از پرده نازک، نور بیشتری وارد محیط خانه می‏شود. این نور علاوه بر تأمین مقدار زیادی از روشنایی، می‏تواند موجب ضدعفونی کردن، خشک کردن رطوبت داخل خانه و به طور کلی سلامت بیشتر شما و خانواده‌تان شود.
● شیشه‏های رفلکس، زیبا اما نامناسب
کاربرد شیشه‏های رفلکس در پنجره ساختمان‏های مسکونی، یکی دیگر از اشتباهات معماری امروز است. این شیشه‏ها که حتی کاربرد آن در همه جای ساختمان‏های اداری اشتباه است، با اشتباهی بزرگ‌تر وارد ساختمان‏های مسکونی نیز شده است. در حقیقت، استفاده از این شیشه‏ها برای پنجره مکان‏هایی که به روشنایی مطلوبی نیاز دارند، صحیح نیست. این شیشه‏ها جلوی ورود مقدار زیادی از نور خورشید را می‏گیرند و مصرف آنها زمانی درست است که بخواهیم یک مکان در طول روز از بیرون دیده نشود اما بتوان از داخل بیرون را تماشا کرد.
● از روشنایی مصنوعی تا افسردگی
اجازه بدهید لامپ‏ها فقط شب‏ها روشن باشند. شما با این کار، گذشته از صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‏های مربوط به آن، به سلامت خود و افراد خانواده‏تان کمک زیادی می‏کنید. تحقیقات نشان می‏دهند که کسانی که به‌طور مرتب زیر لامپ‏های فلوئورسنت قرار می‌گیرند، دچار خستگی، افسردگی و بی‌قراری می‏شوند. به همین علت توصیه می‏شود کمتر زیر نورهای مصنوعی قرار بگیرید و به خصوص شب‏ها هنگام خواب چراغ‏ها را خاموش کنید و در روشنایی مصنوعی لامپ‏نخوابید.
● لامپ‌های فلوئورسنت و میگرن
«انجمن اقدام علیه میگرن» در بریتانیا اعلام کرد، شمار زیادی از بیماران عضو یا مراجعه‌کننده به این موسسه معتقدند که استفاده از لامپ‌های فلورسنت سبب افزایش سردردهای شدید و میگرنی آنان شده است.
این انجمن از دولت انگلستان خواسته است تا بر اساس گزارش تهیه شده از سوی این موسسه، تصمیم برای گسترش فروش لامپ‌های فلورسنت و ممنوعیت فروش لامپ‌های معمولی را به تاخیر اندازد. پیش از این نیز برخی موسسات علمی‏و خیریه بیماری صرع در بریتانیا از احتمال افزایش خطر ابتلا به این بیماری یا شدت گرفتن مشکل مبتلایان در صورت قرار گرفتن در معرض تابش نور لامپ‌های کم مصرف فلورسنت خبر داده بودند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید