جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اصول پیشگیری از غرق‌شدگی


اصول پیشگیری از غرق‌شدگی
۱) آگاه کردن والدین از خطر غرق‌شدگی مخصوصا در اطفال زیر یک سال می‌تواند نظارت و مراقبت‌ آنها از کودکان را افزایش دهد و خطر غرق‌شدگی در وان حمام را کم کند.
۲) برای کاهش غرق‌شدگی در کودکان پیش‌دبستانی افزایش نظارت کافی والدین و مراقبان آن همراه با کشیدن حفاظ در چهار طرف استخرها می‌تواند غرق‌شدگی را ۵۰ تا ۹۰ درصد در این گروه کم کند.
۳) در نوجوانان کاهش مصرف مشروبات الکلی و داروهای تحریک کننده و ممنوعه که مسوول ۴۰ درصد غرق‌شدگی‌ها در بزرگسالان و ۷۵ درصد غرق‌شدگی ناشی از قایق‌سواری می‌باشد، می‌تواند به کم کردن قربانیان دراین گروه کمک کند.
۴) رعایت مسایل ایمنی از قبیل پوشیدن جلیقه‌های نجات در حین قایق‌سواری و یا شنا می‌تواند کمک‌کننده باشد.
۵) آموزش شنا به نوجوانان و بزرگسالان می‌تواند باعث کاهش حوادث غرق‌شدگی شود ولی آموزش آن به اطفال کم‌سن و سال باعث کم شدن این حادثه نشده است، با توجه به اینکه این افراد بیشتر در وان حمام دچار غرق‌شدگی می‌شوند.
۶) برای کاهش غرق‌شدگی در افراد مسن نظارت کافی مراقبان در موقع استحمام در وان حمام و حصارکشی استخرهای مجتمع‌های مصرفی کمک‌کننده است.
۷) وضع قوانین ومقررات کافی برای کنترل استخرها و مستقر کردن نجات غریق‌های ماهر در این محل و مکان‌های شنا در دریاها و رودخانه‌ها باعث کم کردن مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی خواهد شد. دراین زمینه کسانی که مایل به گذراندن دوره با نجات غریق باشند می‌توانند به فدراسیون‌های شنا و نجات غریق شهرستان‌ محل سکونت و یا در دوره‌های توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، مراجعه کنند.
۸) آموزش احیای قلبی ریوی به افراد جامعه و مخصوصا افرادی که در استخرها یا مکان‌های شنا مشغول کار هستند می‌تواند در نجات جان این قربانیان بسیار کمک‌کننده باشد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید