چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ سپتامبر ۱۷۹۴ ـ بنیادگذار کمونیسم نو و تریبون مردم


۲۷ سپتامبر ۱۷۹۴ ـ بنیادگذار کمونیسم نو و تریبون مردم
فرانسوا نوئل بابوفFrancois Noel Babeuf روزنامه نگار انقلابی فرانسه ۲۷ سپتامبر ۱۷۹۴ نام روزنامه خود را به «Tribun du Peupleتریبون مردم» تغییر داد و اولین شماره آن تحت این نام پنجم کتبر (هفته بعد) انتشار یافت. عنوان قبلی این روزنامه Journal de la Liberte de la presse«ژورنال آزادی» بود.
بابوف که از فعالان انقلاب فرانسه و از اعضای کمیته تقسیم اراضی میان کشاورزان بدون مزرعه بود در آخرین سرمقاله روزنامه اش، پیش از تغییر نام آن، نوشت که انقلاب فرانسه نتوانسته به وعده خود که تامین برابری سیاسی و عدالت اقتصادی است عمل کند. مردم حق دارند که کار داشته باشند و در رفاه و مساوات زندگی کنند.
مخالفت های بابوف با کمیته مدیریت (دولت میانه روها) و قانون اساسی تازه (قانونی که پس از اعدام روبسپیر تدوین شده بود) به تدریج صورت گروهی و خشونت آمیز به خود گرفت و هیات مدیره فرانسه (دولت) وی را متهم به تحریک مردم و ایجاد کمون پاریس و توطئه مسلحانه ضد دولتی کرد، در ۲۷ ماه مه سال ۱۷۹۷ به گیوتین سپرده شد و اعدام گردید، ولی افکارش تحت عنوان «Babouvismبابویسم» باقی مانده است.
مولفان «تاریخ عقاید» بابوف را بنیادگذار کمونیسم جدید می دانند که مارکس عقاید وی را تکمیل و تدوین کرده است. در عهد باستان،
گراچوش رومی و مزدک ایرانی مروج مبتکر و مروج مسلک کمونیستی (اشتراک دارایی و منابع تولید) بودند. به دلیل پیروی بابوف از عقاید گراچوسGracchus، وی را گراچوس بابوف هم نوشته اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید