جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راز پیروزی در دفاع مقدس‌


راز پیروزی در دفاع مقدس‌
۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش بعث عراق با تمام قوای خود در حالی که از حمایت قدرت‌های جهانی و کشورهای عرب منطقه برخوردار بود، تجاوز گسترده‌ای را به ایران آغاز کرد.
صدام همراه شاه‌حسین اردنی اولین گلوله توپ را خود شخصا به سمت ایران پرتاب کرد و اطمینان کامل داشت ظرف چند هفته، خوزستان را از ایران جدا می‌کند و برخی مناطق استراتژیک مرزی را نیز تصرف خواهد کرد.
اطمینان صدام به پیروزی به ۲ دلیل بود:
۱) آمادگی ارتش عراق برای تهاجم با برخورداری همه‌جانبه از حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
۲) عدم آمادگی ایرانیان برای دفاع بویژه آماده نبودن ارتش ایران به خاطر مسائل انقلاب اسلامی.در طول جنگ تحمیلی ، کشورهای عربی و قدرت‌های جهانی بویژه قدرت‌های غربی ، با تمام توان از صدام حمایت ‌های سیاسی ، تجهیزاتی ، مالی ، اطلاعاتی و حتی نیروی انسانی به عمل آوردند.
حدود ۴۰ کشور در جنگ تحمیلی به صورت مستقیم از عراق حمایت کردند. ایران اسلامی با تحریم روبه‌رو شد. با توطئه کاهش قیمت نفت ، فشارهای اقتصادی برای ایران شدت گرفت. سازمان‌های‌ بین‌المللی در اختیار قدرت‌ها ، به صورت ابزاری به حمایت از متجاوز پرداختند.
عوامل پیروزی در دفاع مقدس را در چند محور کلی می‌توان خلاصه کرد:
۱) نگاه حضرت امام(ره)‌ به جنگ‌
حضرت امام(ره)‌ با درایت کامل، جنگ را جنگ اسلام و کفر ارزیابی کردند و براساس همین نگاه موفق شدند ملت مسلمان ایران را برای جنگ آماده سازند.
۲) اعتماد به نفس ملت ایران‌
ملت مسلمان ایران با روحیه انقلابی و جهادی و تحت تاثیر چگونگی برخورد حضرت امام(ره)‌ با جنگ، اعتماد به نفس بالایی پیدا کردند و به پیروزی خود در جنگ اطمینان داشتند.
۳) بسیج همگانی و دفاع همه ‌جانبه‌
با هدایت حضرت امام (ره) ‌، کشور و بویژه نیروهای مسلح برای دفاع ، بسیج شدند. سپاه پاسداران با تکیه بر نیروی پایان‌ ناپذیر مردمی موفق شد جبهه را از نیروهای جهادی و عاشق شهادت پر کند ؛ نیروهایی که اعتماد به نفس و قدرت ایمان آنها، سلاح اصلی‌شان محسوب می‌شد.
۴) خلاقیت فرماندهی جنگ‌
پس از پیشروی‌های اولیه ارتش بعث عراق، نیروهای مسلح ایران خود را بازیافتند و ابتکار عمل را در دست گرفتند و عملیات‌های بزرگ را یکی پس از دیگری آغاز کردند. تحلیل این عملیات‌ها از خلاقیت فرماندهان جنگ حکایت می‌کند.
۵) عنایات الهی و امدادهای غیبی‌
در راس همه این عوامل، باید عنایت حضرت حق را قرار داد. ملتی برای خدا قیام کرد و هم او وعده داده بود:
«ان تنصروا الله، ینصرکم و یثبت اقدامکم.»

دکتر یدالله جوانی
رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید