پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

راز پوشیدن لباس های راه راه


راز پوشیدن لباس های راه راه
پوشیدن لباس های راه راه عمودی رازی نهفته دارد که بعد از انجام یک سری مطالعات در دانشگاه یورک کانادا، پرده از این راز برداشته شد.
بعضی از زنان به خیال اینکه لباس های راه راه افقی چاقی آنها را دو برابر نشان می دهد، از پوشیدن اینگونه لباس ها اجتناب می کنند، اما تحقیقات به آنها می گوید که خیالتان راحت باشد، قضیه کاملاً عکس آن چیزی است که شما فکر می کنید. ثابت شده است که لباس های راه راه افقی در واقع مردم را لاغر تر نشان می دهد.
پیتر تامپسون روانپزشک دانشگاه یورک، اولین شخصی است که رایج ترین خطای دید بازارهای لباس را کشف کرده است. او می گوید:« این تصور غلط در مردم جا افتاده است، آنها فکر می کنند که لباس های راه راه افقی بدن آنها را عریض تر نشان می دهد.»
فیزیکدان آلمانی، هرمن وان هلمولتز، درقرن ۱۹ این اشتباه را تشریح کرد و گفت: خطوط افقی بلندتر به نظر می رسند به همین خاطر است که فرد را لاغرتر و کشیده تر نشان می دهند.
تامپسون مطالعاتی را روی ۲۰ فرد انجام داد و از آنها خواست چندین لباس متفاوت را بپوشند. لباس ها در یک سایز و در دو مدل با را ه راه های عمودی و افقی بودند. او بعد از انجام این آزمایش گفت:« لباس های با راه راه عمودی زنان را حتی تا حدودشش درصد پهن تر نیز نشان می دهند. این اشتباه محض است که فکر کنیم بر عکس این قضیه صادق است.»
او در ادامه می گوید: «در واقع لباس های افقی شما را لاغرتر نشان می دهند. هلمولتز نیز بر این عقیده بود که راه راه های افقی موجب می شوند فرد بلندتر به نظر برسد. من دقیقاً نمی دانم که این تصور اشتباه از چه زمانی وارد افکار عمومی شد و حتی نمی توانم توضیح دهم که چطور راه راه های عمودی می تواند فرد را لاغر تر نشان دهد.»
پیتر تامپسون هنگامی به این موضوع علاقه مند شد که در ملاقات خود از معابد یونان، ستون هایی را دید که در قسمت وسط دارای برآمدگی و تحدب بودند. این تحدب موجب شده بود که این ستون ها در قسمت وسط لاغر تر دیده شوند. پس از بازگشت تحقیقات خود را آغاز کرد و متوجه اشتباه بزرگ عموم در مورد خطوط افقی شد و هیچ مدرکی دال بر چاق نشان دادن خطوط افقی پیدا نکرد.
اما آیا لباسی وجود دارد که انسان را لاغر نشان دهد در پاسخ به این سؤال پیتر می گوید: « پوشیدن لباس مشکی خوب است. ما می دانیم که یک دایره سیاه روی زمینه سفید کوچک تر از دایره سفید روی زمینه مشکی به نظر می رسد. لباس سیاه چیزی است که به درد شما می خورد، البته با چند خط افقی .»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید