چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب اسلامی و انتفاضه


انقلاب اسلامی و انتفاضه
در سالهای پایانی قرن ۲۰ مذهب به نیرویی پر انرژی و پویا برای دگرگونی در سراسر جهان تبدیل شد و هم اکنون نیز در میان جوامع پر جنب و جوشی که تلاش دارند هم از شر نظامهای ور شکسته و غیر کار آمد خلاص شوند وهم نظام جایگزین پیدا کنند مذهب نقش مهمی در آرمانها، هویت و مشروعیت زیر ساختها دارد و در اواخر دهه ۷۰ پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رشد گرایشهای اسلامی سرزمینهای اشغالی نقش اساسی داشت. انقلاب اسلامی نمونه ای برای تمام جنبش های اسلا می گردید. بدنبال تاثیر انقلاب ایران و عواملی دیگر، جنبشهای مبارز اسلامی در سرزمینهای اشغالی در دهه ۸۰ فعال شدند و دو جنبش جهاد اسلامی و حماس که از اخوان المسلمین نشات گرفتند مولود این دهه هستند.
جنبش جهاد اسلامی تحت رهبری دکتر فتحی شقاقی تشکیل شد که از ابتدا فلسطین منهای اسلام و اسلام منهای فلسطین را رد کرد.جنبش جهاد اسلامی در واقع پاسخی به دو طیف حاکم بر فلسطین بود: سازمان آزادیبخش فلسطین که به مبارزه بدون اسلام روی آورده بود و اخوان که به اسلام بدون مبارزه روی آورد، ولی جهاد اسلامی خصوصیتش در اینست که بر هر دو راه جهاد و راه هدایت اهتمام دارد.بدون شک با توجه به این استراتژی جهاد اسلامی، این جنبش نقش محوری در شروع و ادامه انتفاضه داشته است هر چند که با ترور و تبعید رهبران این جنبش، این نقش نوساناتی داشته است.
جنبش دیگر مطرح مبارزه در فلسطین حماس می باشد که به اعتقاد بسیاری، حماس همان شکل تغییر یافته اخوان المسلمین می باشد سران این جنبش جرقه انتفاصه (۱۹۸۷) را به خودشان نسبت می دهند بعنوان مثال شیخ یاسین رهبر حماس می گوید: این حماس (اخوان) بود که انتفاضه را به حرکت در آورد و آن را به رهبری می کند و یا عبدالعزیز رنتیسی از دیگر رهبران حماس می گوید: انتفاضه از حماس شروع شده است که شعار ثابتی را می داد و آن الله اکبر بود.
به اعتقاد بسیاری از متخصصین، یکی از علل گرایش اسرائیل و ساف به صلح فزونی نقش نیروهای مبارز و انتفاضه بوده است. روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت: اگر به خاطر مسلمانهای رادیکال نبود صلح، هرگز بین اسرائیل و ساف بوقوع نمی پیوست. این روزنامه می افزاید از شگفتیهای قضیه این است که طرفین معاهده یعنی اسحاق رابین و عرفات هر دو از ترس دشمن مشترک که همان اسلام سیاسی رادیکال باشد مجبور به امضای قرارداد صلح شدند و اصولا” همین خطرهای ناشی از اسلام رادیکال و تهدیدها علیه ثبات منطقه بوده است که محور همه روابط با اسرائیل را در سراسر دنیا تشکیل می دهد.
در تاثیر پذیری نیروهای مبارز فلسطینی از انقلاب اسلامی ایران می توان به نامه حییم هرزوگ رئیس جمهور اسبق اسرائیل به یهودیان آمریکایی معترض به سیاستهای اسرائیل در برخورد با فلسطینیها، اشاره کرد که نوشته بود: تظاهرکنندگان فلسطینی مناطق اشغالی از طرفداران تفکر امام خمینی(ره) می باشند و هیچ ارتباطی با ساف ندارند این جوانان می خواهند خیابانهای اسرائیل را به خیابانهای تهران و بیروت تبدیل کنند اگر تظاهرات فلسطینیها با همان تفکرات قبلی بود، خطری در برنداشت و علت شدت عمل رژیم اسرائیل در مقابل آنها این است که قیام، تغییر ایدئولوژی داده و الهام بخش آن اسلام است.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید