شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ریشه‌های پرخاشگری


ریشه‌های پرخاشگری
برخی افراد پرخاشگرتر از دیگران هستند و عوامل زیستی، روانی، اجتماعی یا ترکیبی از هر سه این عوامل در این امر نقش دارد. برای نمونه،‌ سر و صدا، شلوغی و گرما بر پرخاشگری می‌افزاید.
خود را در پیاده‌روی آشفته یک خیابان مجسم کنید که ماه‌هاست از سوی شهرداری کنده و به حال خود رها شده است. در زیر آفتاب سوزان در حالی که موتور سیکلت‌ها با سروصدا و بوق‌های گوش‌خراش از روبه‌رو و پشت سر شما در پیاده‌رو حرکت می‌کنند، ناگهان از فردی تنه می‌خورید.
تا چه حد می‌توانید با مدارا و آرامش این موضوع را تحمل کنید؟ در مقابل تصور کنید در زیر آسمان آبی و نیمه ابری بهاری در جاده شنی سفیدی در لبه دریا که سمت دیگر آن گل‌های رنگارنگ کاشته شده است، قدم می‌زنید و یکی از عابران معدود این مسیر بر حسب اتفاق به شما تنه بزند. فکر نمی‌کنید در حالت دوم آرامش بیشتری خواهید داشت و موضوع را اصلا نادیده خواهید گرفت؟
کودکانی که در خانواده زیر نظر والدین پرخاشگر بارمی‌آیند به دلایل گوناگون پرخاشگر می‌شوند. آنان برای مقابله با رویدادها جز پرخاشگری راهی نیاموخته‌اند. از سوی دیگر با سازوکار دفاعی روانی همانندسازی، خود را با والدین پرخاشگر همانند کرده‌اند و در اثر پرخاشگری احساس قدرت می‌کنند. فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های تلویزیونی، هم با عرضه مکرر رفتارهای خشن و پرخاشگرانه، چه کلامی و چه بدنی،‌ مروج پرخاشگری هستند. به راستی هم زمانی که کودک و نوجوان پیوسته بر صفحه تلویزیون ببیند که قهرمانان نمایش به وسیله زور و خشونت به اهداف خود می‌رسند (صرف‌نظر از اینکه اهداف آنان خوب یا بد باشد)، پرخاشگری را وسیله‌ای مناسب و مطلوب خواهد دانست.
هرچه هوش فرد و تحصیلات او بالاتر باشد، احتمال رفتارهای ناموجه پرخاشگرانه در او کمتر می‌شود. حتی عوامل ژنتیک هم در پرخاشگری نقش دارد. وجود یک کروموزوم اضافی Y سبب افزایش احتمال پرخاشگری در فرد مبتلا می‌شود. و اما ۴ توصیه کلان برای پیشگیری از بروز اجتماعی پیشگیری:
۱) روش‌های شایسته فرزندپروری باید با تکیه بر مهربانی توام با انضباط و مسوولیت‌پذیری رایج باشد.
۲) نیازهای اولیه مردم برآورده شود و به حقوق آنان احترام گذاشته شود.
۳) نمونه‌های پرخاشگری ترویج نشوند و فیلم پرخاشگرنه و جنایی جای خود را به نمایش‌های مبتنی بر عواطف مثبت انسانی بدهد. در عوض هدف‌های نامعقول مانند رسیدن به همه چیز در کمترین زمان، که دور باطلی از خشم و رقابت و سرخوردگی و اجحاف را ایجاد می‌کند و هدف‌های منطقی و خیرخواهانه در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان تشویق شود. بیکاری و اعتیاد که از زمینه‌های عمده پرخاشگری است کنترل شود.
۴) سلاح گرم و سرد به صورت دقیق جمع‌آوری شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید