جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پشت پرده شامپو


پشت پرده شامپو
اگر شامپوها فقط حاوی مواد پاک‌کننده باشند شما پس از شستشوی موهایتان با موهایی کدر و خشن و غیر قابل شانه کردن و حالت دادن مواجه خواهید شد. اجزای دیگری که موجب می‌شود شامپوها برای شما مصرف‌کنندگان مورد قبول و جذاب باشند عبارتند از:
ترکیبات سورفاکتانت‌های گوناگون، مرطوب‌کننده‌ها (که در مورد موهای خشک بسیار مفید هستند)، حالت‌دهنده‌ها، مواد کف‌کننده، نرم‌کننده‌های آب، مواد درخشان‌کننده، مواد رنگ‌دهنده و مواد معطر و محافظ مو و ترکیبات خاص.
بسیاری از مواد مرطوب کننده باید جزو ترکیبات شامپو باشند زیرا تمیز شدن موها به وسیله سورفاکتانت‌ها موجب زدوده شدن چربی طبیعی شده و موها کدر می‌شود. همچنین موها شکننده شده و امکان دارد انتهای آنها دوشاخه شود و موخوره پدید آید. این خشکی در اثر عوامل دیگری مانند باد، آلودگی هوا، خشکی هوا و استخرهای حاوی کلر نیز تشدید می‌شود.
برای همین شامپوها را بر اساس نوع موها انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال فردی که موی چرب دارد به شامپویی با مواد پاک‌کننده بیشتر و مرطوب‌کننده کمتر و برعکس فردی که موهای خشک دارد شامپویی با پاک‌کنندگی کمتر و مرطوب‌کننده بیشتر نیاز دارد. در ضمن حالت‌دهنده‌ها برای شامپوهای مخصوص موهای خشک و آسیب‌دیده طراحی شده‌اند. موادکف‌کننده با ایجاد حباب‌هایی در آب تولید کف می‌کنند و اغلب مردم کف‌کنندگی خوب را یک مزیت برای شامپو می‌دانند در حالی که بسیاری از شامپوها خاصیت پاک‌کنندگی خوبی دارند بدون اینکه کف تولید کنند. نرم‌کننده‌های آب موادی هستند که به کلسیم و منیزیم موجود در آب متصل شده و به این وسیله از اتصال آنها با اسیدهای چرب که می‌توانند نمک‌هایی که به آسانی قابل حل نیستند تولید کنند، جلوگیری می‌نمایند. این مواد در واقع سختی آب را می‌گیرند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید