شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ نکته درباره پرومتازین


۱۰ نکته درباره پرومتازین
۱) متعاقب مصرف این دارو احتمال‌ بروز سرگیجه‌،تسکین‌، اغتشاش‌ شعور و کمی‌ فشارخون‌در بیماران‌ مسن‌ وجود دارد.
۲) داروی پرومتازین در آسم‌ حاد، در صورت وجود نشانه‌های‌ بزرگی‌پروستات‌ یا زمینه‌ ابتلای‌ به‌ احتباس‌ ادرار، اغماء، زمینه‌ ابتلای‌ گلوکوم‌ با زاویه‌ بسته ‌و یرقان‌ باید با احتیاط مصرف‌ شود.
۳) خواب‌ آلودگی‌، هیجان‌،عصبانیت‌، بی‌قراری‌، از دست‌ دادن‌ مهارت ‌در انجام‌ کار یا بی‌ثباتی‌ و حرکات‌ پرشی‌ عضلات‌ سر و صورت نیز از عوارض داروی پرومتازین است.
۴) مصرف‌ همزمان ‌پرومتازین‌ با داروهای‌ کاهنده‌ فشارخون‌ مانند کلونیدین‌ و متیل‌دوپا، سولفات‌ منیزیم‌ تزریقی‌، داروهای‌ ضدافسردگی‌ سه‌‌حلقه‌ای‌، داروهای‌ بیهوش‌ کننده‌، باربیتورات‌ها و داروهای‌مخدر، از جمله ‌فورازولیدن‌ و پروکاربازین‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ تضعیف فعالیت اعصاب مرکزی و تنفس و مسایل دیگر شود.
۵) برای‌ به‌ حداقل‌رسانیدن‌ تحریک‌ گوارشی‌، بهتر است شکل‌ خوراکی ‌این‌ دارو همراه‌ با غذا، آب‌ یا شیر مصرف‌شود.
۶) در صورت‌ مصرف‌ دارو برای‌پیشگیری‌ از بیماری‌ مسافرت‌ باید حداقل‌۳۰ دقیقه‌ یا ترجیح یک تا دو ساعت‌ پیش ازمسافرت‌ مصرف‌ شود.
۷) احتمال‌ بروز خشکی‌ دهان‌ با مصرف‌این‌ دارو وجود دارد.
۸) درمان‌ با پرومتازین‌ باید یک تا دو هفته‌ پیش ‌از زایمان‌ قطع‌ شود تا از بروز یرقان‌ و علایم‌ اکستراپیرامیدال‌ (خستگی گردن و اندام‌ها) در نوزاد جلوگیری‌شود.
۹) احتمال بروز علایم‌ ‌پارکینسون‌، اختلال‌ در نشستن‌، خوابیدن ‌و دراز کشیدن‌ در بیماران‌ مسن‌ بیشتر است؛ به خصوص‌ اگر مقادیر مصرف‌ زیاد باشند یا از شکل‌تزریقی‌ دارو استفاده‌ شود.
۱۰) رعشه‌ و تکان‌ دادن ‌دست‌ها، تاری‌ دید، کاهش‌ هوشیاری‌ به‌ویژه‌ در کودکان‌، خشکی‌ دهان‌، احساس‌ از حال‌ رفتن‌ (کمی‌ فشار خون‌) و حساسیت ‌به‌ نور از عوارض‌ جانبی‌ دارو هستند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید