سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بهترین شغلها کدامند؟


بهترین شغلها کدامند؟
مجله Money و سایت اینترنتی salary.com صدها شغل را با در نظر گرفتن میزان رشد، درآمد، استرس و سایر فاکتورها مورد بررسی قرار دادند و پس از آن به فهرستی از بهترین مشاغل حال حاضر دست پیدا کردند که در زیر به پنج مورد از بهترین آنها اشاره می کنیم.
۱. مهندس نرم افزار - Software Engineer
مهندسین نرم افزار به علت نوع خاص کاری که انجام می دهند، بطور مجازی تقریبآ در تمامی رشته های علمی، اقتصادی و... مورد نیاز هستند. به همین دلیل بیشترین سرعت رشد را در میان عنوانهای شغلی در آمریکا دارند. طراحی، برنامه نویسی، تولید و تست نرم افزارهای کامپیوتری به یک سری مهارتهای پیشرفته ریاضی، هوش و خلاقیت نیاز دارد که یک مهندس نرم افزار باید از آنها بهره ببرد.
از مهمترین محاسن این شغل می تواند به شرکت در پروژه هایی که از آخرین تکنولوژی‌ها در آن استفاده می‌شود اشاره کرد.
اما از معایب آن باید به این موضوع اشاره کنیم که هرچه در شرکت بزرگتری کار کنید، امکان استفاده از خلاقیت ها کمتر می شود. مسئله استفاده از نیروهای پیمانکاری (Outsourcing) هم از دیگر معضلاتی است که کارمندان این تخصص که شاغل شرکتها هستند با آن درگیر هستند.
همچنین خستگی چشم و دردهای کمر، زانو ومشکلات دست و مچ از بیماری‌های رایج این شغل بحساب می‌آید.
مهندسین کامپیوتر از معدود افرادی هستند که می توانند درآمدی شش رقمی داشته باشند، یعنی حتی بیش از یک میلیون دلار در سال!
۲. استاد دانشگاه - College professor
درخواست فعالیت در کالج های تخصصی، دانشگاهی و مدارس عالی و فنی نیز همچنان در حال صعود است. این نیاز در بخش خصوصی بویژه در رشته های مرتبط با پزشکی و تجارت بسیار به چشم می خورد.
از محاسن این شغل می توان به آزادی نسبی در برنامه ریزی فعالیت های روزانه، امکان صرف وقت برای مطالعه، تحقیق و بروز خلاقیت را نام برد.
از معایب این نوع از فعالیت کاری می توان به مشکلات تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان و پایین بودن حقوق اشاره کرد. هرچند حقوق یک رئیس دانشگاه سالانه در حدود ۵۵۰،۰۰۰$ است اما اکثرا اساتید حتی کمتر از نصف این مبلغ را دریافت می کنند.
۳. مشاور مالی - Financial adviser
بیست سال پیش هیچ کس نمی گفت می خواهم در آینده مشاور مالی شوم. اکنون بیش از ۳۰۰ برنامه آموزشی در دستور کار دانشگاه های مختلف برای تربیت متخصصین مالی و MBA است.
وکلا و حسابدارها مجذوب این حرفه پردرآمد هستند و روزبروز بر طرفداران این رشته افزوده می شود. با کم شدن حقوق بازنشستگی و اجبار بازنشستگان به داشتن آگاهی از نحوه سرمایه گذاری، پس انداز و ...، برنامه ریزی مالی دیگر مختص ثروتمندان و شرکتها نیست.
از محاسن این شغل آن است که با داشتن توانایی های آن می توانید بدون هیچ چیز، در بازار بورس اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام کنید و به کسب درآمد بپردازید و از پول آن برای خود کار کنید، یک مغازه کوچک داشته باشید یا یک شرکت بزرگ.
اما این شغل نیز برای خود معایبی دارد، کاغذ بازی و تشریفات اداری از بزرگترین دردسرهای این حرفه است. استرس نیز از دیگر مشکلاتی است که در این شغل باید با آن کنار بیایید.
بالاترین درآمد در این رشته مختص مشاوران مالی شرکتهایی است که کارشان اداره سهام مشتری است، چیزی در حدود ۲۰۰،۰۰۰$ سالانه.
۴. مدیر منابع انسانی - Human Resources Manager
همه ما می دانیم که امروزه نیروهای متخصص و توانمند شرکتها جزو با ارزشترین سرمایه های آنها هستند و یکی از اهداف اصلی یک مدیر منابع انسانی برنامه ریزی برای نگهداری و گسترش این منابع با ارزش است.
مدیر منابع انسانی امروزه، دیگر خود را درگیر کاغذ بازی‌های استخدامی و اداری نمی کند و بیشتر بعنوان یکی از استراتژیست های رده بالای شرکت محسوب می‌شود.
از محاسن این شغل می توان به زیبایی نفس این کار که بالابردن اشتیاق به کار در کارکنان است اشاره کرد و اینکه شما بعنوان یک مدیر HR در حال ساخت فرهنگ سازمانی شرکت هستید.
از بزرگترین مشکلات این شغل هم باید به مبارزه بی امان با سنتهای بجا مانده در شرکت، اشاره کرد که برای خود دردسرهای بسیاری دارد.
مدیران معمولی منابع انسانی در حدود ۲۸۵،۰۰۰$ درآمد سالانه دارند و ندرتآ در رده های بالای شرکتهای بسیار بزرگ، حقوق سالانه ممکن است به یک میلیون دلار هم برسد.
۵. دستیار پزشک - Physician assistant
برای پزشکان، بدترین قسمت کار پر کردن فرم های بیمه و سایر اوراق اداری است. این موضوع عامل اصلی محبوبیت و بالا بودن درجه علاقه به این شغل در میان بسیاری از مردم است. هر پزشک به کمک اقلآ یک دستیار نیاز دارد!
بخصوص که این دستیارها بتدریج با اصول اولیه بهداشت و مراقبت از بیماران آشنا می شوند و بار بزرگی را از دوش پزشکان بر می دارند. آنها حتی می توانند پس از طی آموزشهای لازم در رشته های خاص درجه تخصص نیز بگیرند.
از محاسن این شغل می توان به ساعت کار سبک آن که بین ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته است اشاره کرد. همچنین امکان فعالیت در این شغل بصورت نیمه وقت نیز وجود دارد که آنرا محبوب بسیاری که وقت کافی ندارند می‌نماید.
نداشتن جای پیشرفت زیاد از جمله معایبت این شغل است و اینکه بالاترین درآمد ممکن چیزی در حدود ۱۰۰،۰۰۰$ در سال برای یک دستیار متخصص قلب است.

money.cnn.com
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید