پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جوان ناکام ...!!


جوان ناکام ...!!
در گوشه و کنار خیابان روی حجله‌ها و اعلامیه‌هایی که بر در و دیوار به چشم می‌خورد این جمله را زیاد دیده‌ایم "جوان ناکام ..." به نظرم منظور همه از این جمله این است که صاحب عکس ازدواج‌نکرده از دنیا رفته است و گویا همین باعث شده که متوفا را شخص "ناکام" و محروم بدانند. حساسیت مقطع جوانی و ضرورت جدی ازدواج در این دوره زمینه‌ساز ساختن چنین تعبیری برای "جوان ازدواج نکرده" نشده است و به همین دلیل حتی اگر شخص میانسال و بزرگسالی ازدواج نکرده بمیرد او را ناکام نمی‌دانیم و تنها برای جوان این تعبیر را به کار می‌بریم.
این نوع نگاه هر چند عامیانه به نظر می‌رسد ولی می‌تواند تأکیدی باشد بر این‌که ازدواج در جوانی باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات روحی و روانی و حتی جسمانی جوان می‌شود.
آرامشی که در پرتو تشکیل خانواده برای جوان دست می‌دهد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. شاید برنامه‌ریزی درست، دقیق، اصولی و همه جانبه برای ازدواج جوانان یکی از کارهایی باشد که زمینه را برای اصلاح دیگر امور مربوط به آنها درست کند.
انگیزه‌ی پیدا کردن کار و دل دادن به آن، انگیزه‌ی تلاشی شایسته برای ادامه‌ی حیات، پرورش حس مسئولیت‌پذیری، استفاده بهینه از فرصت‌ها، برنامه‌ریزی برای اداره‌ی یک زندگی سالم و آبرومند و ... نمونه‌هایی از رهاوردهای مثبت ازدواج جوانان است.
نباید فراموش کنیم که ناکامی جوانان و بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت انبوه جوانانی که دلیل منطقی – هر چند به گمان خودشان – برای ازدواج نمی‌بینند، نه تنها عوارضش جوانان را که می‌تواند جامعه ای را دچار مشکل جدی کند. در چنین شرایطی است که وضعیت همین جوانان ناکام حتی اگر زنده باشند و نمیرند می‌تواند جامعه‌ای را به ناکامی بکشاند.

نویسنده : پیام شعبانی
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید