چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جنگ ما تجلی عشق بود


جنگ ما تجلی عشق بود
بیست و هشت سال از آن روزها می‌گذرد؛ بی‌آنکه روزگار یادی کند از آن همه یورش‌های ناجوانمردانه. از آن همه شهید، آن همه ویرانی. از آن همه نامرادی‌ها که همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشورمان را تحت الشعاع قرار داده بود. اما جنگ، همه جا جنگ است. جنگ، بدی است. با خود زشتی می‌آورد.
در جنگ از سازندگی و آب و آبادانی خبری نیست. خون است و ویرانی و دل‌های شکسته و این‌ها را همه‌ی دنیا می‌دانند.
اما همه دنیا نمی‌دانند که اینجا، پشت این خاکریز‌ها، در این جهنم بمب‌ها و گلوله‌ها، بازار دوستی چه رونقی داشت.
کسی نمی‌داند که جنگ ما، جنگ نبود. دفاع بود؛ تجلی عشق بود، منتهای ایثار، اوج حماسه، انتهای معنویت بود. آن روزها انگار خدا در رگ‌هایمان جریان داشت و اراده خدا، بالاتر از هر خواست و اراده انسانی، روزها و دقایق و تک تک اعمالمان را به پیش می‌برد؛ تدبیرها و برنامه‌هایمان اگرچه درست و نیروی جوانی‌مان هر چند بسیار بود، اما آن همه پیروزی‌های شگفت‌آور در عملیات‌های مختلف را جز از عنایت خدا نمی‌توان دانست؛ ... و چه صفایی بود آن روزها.
زندگی در جریان بود و روح آنقدر سبک که با جریان زندگی به پیش می‌رفت و هر لحظه انگار قدمی ‌دیگر به سر منزل مقصود، به کمال، به نهایت وجود آدمی‌ نزدیک می‌شد. دل‌هامان آنقدر صیقل خورده بود که جسارت مبارزه در میدان جنگ را با شهامت «نو» شدن می‌آمیخت.
هر شب عملیات، انگار شب «قدر»ی بود. امسال این همزمانی ماه رمضان و شب‌های قدر با هفته دفاع مقدس، تصادفی نیکو است. دو مناسبتی که انگار هر دو آمده‌اند تا «خود» شدن را به یاد انسان بیاورند. خالص شدن و ایجاد فرصتی جدید برای ارتقای جایگاه معنویت در لایه لایه‌های زندگی‌مان. شب‌های قدر و آن شب‌های عملیات هر دو تحولی را در وجود آدمی‌ رقم می‌زنند که هر چه پاک‌تر باشی و زلال‌تر عمق آن را بیشتر و بیشتر درخواهی یافت.
بیست و هشت سال پیش در چنین روزهایی مردمانی پاک و آزاده، آزادگی و شرف و آبادانی ملک و مملکت خویش را به بهای خود خریدند و چه «قدر»‌ها که در لحظه لحظه شان جاری بود؛ هر سال و هر ماه و هر روز.
دلم تنگ است؛ برای همه آن روزها. و آن «قدر»ها و آن بزرگی‌ها. و برای همه آن‌ها که صداقت را و گذشت و ایثار و مردانگی را معنا کردند. دلم برای زین‌الدین و همت، کاوه و باکری تنگ است و احمد ...
امیدوارم امسال و این تقارن مبارک سالی نیکوتر از هر سال برایمان به ارمغان آورد؛ سالی مملو از گذشت و محبت و برادری و اخلاص و یادآور ایثار و شهادت.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید