پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر دوربین دیجیتال بر عکاسی تبلیغاتی


تاثیر دوربین دیجیتال بر عکاسی تبلیغاتی
همه می دانیم ما در مملکتی زندگی می کنیم که معمولا" ابتدا تکنولژی مدرن به آن وارد می شود سپس بعد از سپری شدن مدتی ، فرهنگ استفاده از آن در بین مصرف کنند گان آن تکنولژی جایگاه خود را پیدا می کند. مدت زمان لازم برای ارتقاء درک عمومی جامعه نسبت به گونه های مختلف تکنولژی ، در موارد مختلف فرق می کند. گاهی به دلایل گوناگون این مرحله بسیار طولانی می شود ( مانند فرهنگ راندن اتومبیل که هنوز به جایگاه شایسته ای در کشور ما نرسیده است )، گاهی نیز در عرض چند سال تقریبا" به جایگاه حقیقی خود نزدیک میگردد ( مانند فرهنگ استفاده از تلفن همراه ) در کشورهای صنعتی ، دوربین دیجیتال با قبلیتهای خاص خودش به عنوان یک ابزار در کنار دیگر ابزارها ، در اختیار عکاسان تبلیغاتی قرار گرفت اما در ایران قبل از اینکه عکاسان از آن بهره مند شوند ، در بین سفارش دهندگان عکسهای تبلیغاتی رواج یافت و طبیعتا" به جای آنکه با این وسیله عکاسی کنند از آن به عنوان یک اسکنر اجرام سه بعدی استفاده کردند .
ابتدا تصور می شد که در پی این اتفاق وارونه که در کشور ما رخ داد ، عکاسی تبلیغاتی در ایران به ورطه سقوط برود چرا که از یک طرف عکسهایی که توسط افراد غیر عکاس گرفته می شد غالبا" فاقد ظرافتهای فنی ، فکری و حسی بود و از طرف دیگر بیم آن می رفت که حجم سفارشات عکاسی به شدت تنزل کند که در این صورت سرنوشت استودیو های عکاسی تبلیغاتی به تعطیلی و یا تغییر کاربری ختم می شد. اما نه تنها چنین اتفاقی به وقوع نپیوست و نمی پیوندد بلکه به عقیده من این وارونگی در نوع برخورد با تکنولژی ، استثنا" این بار سبب پیشرفت عکاسی تبلیغاتی در ایران خواهد شد چرا که رواج دوربین دیجیتال در بین عموم مردم از جمله تولید کنندگان ، شرکتهای تبلیغاتی و طراحان گرافیست سبب افزایش شناخت عمومی نسبت به عکس و قابلیتهای بالقوه آن شده است و همچنین هموار شدن مسیر دستیابی به یک عکس معمولی ، توسط دوربین دیجیتال ، باعث شد تا سطح توقع سفارش دهندگان عکسهای تبلیغاتی نسبت به کارهای حرفه ای عکاسان ، افزایش یابد. این موضوع سبب شده است تا عکاسی تبلیغاتی در ایران مسیر تخصصی تر شدن را طی نماید. امروزه در ۹۵ درصد از سفارشات ، دید عکاسانه و یا مهارت فنی بالا و یا هر دو اینها از جانب سفارش دهنده جستجو می شود. من به عنوان عضوی از جامعه عکاسان تبلیغاتی ، وقوع این تحول را آن هم در یک مدت زمان کوتاه ، به فال نیک می گیرم.


http://kiani.akkasee.com/plist/۸
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید