شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مراقب حس چشایی مان باشیم


مراقب حس چشایی مان باشیم
اگر مانند گذشته از خوردن غذا و میوه لذت نمی برید جا دارد به پرزهای چشایی تان مشکوک شوید! توانایی جوانه های چشایی روی زبان محدود است و این جوانه ها فقط چهار مزه شیرینی، شوری، ترشی و تلخی را تشخیص می دهند و این حس بویایی است که قدرت تفکیک بالایی دارد. همان عواملی که سبب کاهش قدرت بویایی می شوند اغلب کاهش حس چشایی را هم باعث می شوند.
● عیب در حس بویایی است
گفته می شود ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که فکر می کنند حس چشایی خود را از دست داده اند، اشتباه می کنند زیرا در واقع این حس بویایی آنها است که از بین رفته است. در ۱۰ تا ۲۰ درصد باقیمانده این جوانه های چشایی هستند که آسیب دیده اند و این آسیب دیدگی به عفونت گوش یا عمل جراحی گوش میانی مرتبط است چرا که عصب اصلی جوانه های چشایی از گوش میانی می گذرد. گاه عفونت قارچی زبان، عدم رعایت بهداشت دهان و عفونت دندان و پوسیدگی آن توانایی احساس مزه ها را مختلف می کند و چنانچه آنتی بیوتیک مصرف می کنید ممکن است دچار التهاب زبان شوید. کم بودن آهن در برنامه غذایی به کم خونی منجر می شود که این موضوع سبب التهاب زبان شده و چشایی را خراب می کند. محققان دریافته اند که کمبود ویتامین ۱۲B، فولات و روی در بدن هم گرفتاری های چشایی به وجود می آورد. اگر سیگاری هستید و پس از غذا سیگار دود می کنید بی تردید این اختلال را دو برابر کرده اید چون سیگار جوانه های چشایی را می سوزاند. کسانی هم که برای درمان سرطان پرتو درمانی شده اند ممکن است حس چشایی خود را از دست بدهند.
● حس چشایی چگونه برمی گردد؟
در بسیاری از موارد کاهش حس چشایی خود به خود بهبود می یابد. برخلاف تصور رایج خوردن متعادل غذاهای ادویه دار و چاشنی هایی مانند خردل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و آبلیمو در مواردی به برگشت چشایی کمک می کند. اگر دندان هایتان عفونت کرده اند و یا التهاب در حفره دهان دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت سیگاری بودن دست کم بعد از غذا سیگار نکشید! چنانچه فقر آهن دارید، خوردن روزانه یک قرص مولتی ویتامین و مواد معدنی بسیار کمک کننده است و اگر بیمارید و آنتی بیوتیک می خورید، دهانتان را با آب نمک بشویید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید