شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اعتبار وبلاگ در میان مخاطبان و اصحاب رسانه


اعتبار وبلاگ در میان مخاطبان و اصحاب رسانه
تحقیقات بسیاری در دنیا در مورد وبلاگ از جنبه‌های مختلف انجام می‌شود. از نظر مخاطب، مطالعات فرهنگی، زندگی روزمره و هویت و... از نظر رسانه‌ای هم تحقیقات بسیاری از جنبه‌های مختلف صورت می‌گیرد. یکی از این جنبه‌ها اعتبار است.
یکی از تحقیقات دانشگاهی نشان داده است که ۷۴ درصد از خوانندگان وبلاگ، مطالب آن‌ها را در حد متوسط یا زیاد، معتبر می‌دانند، اگرچه آن‌ها تایید کردند که وبلاگ‌ها بی‌طرف نیستند، اما آن‌ها این تضاد را این‌گونه توضیح دادند که معمولا یکی دو تا وبلاگ را نمی‌خوانند و عملکرد سایر بلاگ‌نویس‌ها مثل سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و در فضای وبلاگ (به عنوان یک کل)، به وسیله پیوند دادن و برقرار کردن پیوند در هر پست، بلاگرها به طور جمعی تصمیم می‌گیرند که کار چه کسی مهمتر است و اعتبارش بیشتر است.
البته این مواردی که من دیدم، نود درصد متعلق به دانشگاه‌های آمریکا بود. برخی تحقیقات نشان دادند که با توجه به اینکه در این فضا یک وبلاگ در صورتی می‌تواند سر و پا باشد که اطلاعات مناسب و معتبر طبق نظر اعضای آن کامیونیتی بلاگی بدهد و مخاطب هم در تولید خبرها مشارکت دارند و می‌توانند اخبار خودشان را هم منتشر کنند، پس از اعتباری برخوردارند. اساسا منطق ویکی‌ها هم همین است و می‌دانیم که هر دو وب۲ هستند.
اینکه مردم‌نگاری در تحقیقات رسانه‌ای را باید جدی گرفت همین است. یعنی به واسطه مردم‌نگاری باید فهمید که اعتبار وبلاگ در میان مخاطب یا اصحاب رسانه ما چگونه درک می‌شود.
به نظرم بسته به اینکه این کامیونیتی چقدر جا افتاده باشد و فرهنگ نقد و مشارکت و بلاگر بودن به معنای واقعی جا افتاده باشد می‌توان نتایج این تحقیقات را معتبر دانست وگرنه در بستر فرهنگی گفتمانی جامعه ما نتایج این تحقیقات چندان قابل اعتنا نیست.
در فضای وبلاگی برخی بلاگ‌ها به این دلیل معتبرند که بلاگرها می‌توانند خودشان باشند و فعالانه مثل یک بلاگر واقعی بهم سر بزنند و همدیگر را چک کنند. از طرف دیگر دسترسی به اطلاعات هم دارند، اما در جامعه ما حتی بلاگرها هم خود سانسوری دارند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید