جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۹ اکتبر سال ۱۵۴۷ ـ زاد روز نویسنده «دون کیشوت»


۹ اکتبر سال ۱۵۴۷ ـ زاد روز نویسنده «دون کیشوت»
امروز، نهم اکتبر، زاد روز «میگوئل دو سروانتس ساودرا Miguel de Cervantes Saavedra » نویسنده داستان بسیار معروف «دون کیشوتDon Quixote» است که در سال ۱۵۴۷ به دنیا آمد و ۶۹ سال عمر کرد. قریحه دو سروانتس در داستان نویسی و خلق داستان در سراسر جهان زبانزد است .
وی که شاعری خوش قریحه و نمایشنامه نگاری ماهر بود آثار متعدد دیگر هم دارد از جمله El Ingenioso Hidalgo که شرح حال یک شوالیه است.
دو سروانتس در جوانی به ایتالیا رفته و به عنوان یک نظامی اسپانیایی در جنگ دریایی لپانتوLepanto با عثمانی شرکت کرده بود. در این جنگ با این که اسپانیا، ایتالیایی ها از جمله جمهوری ونیز و سایر نیروهای مسیحی پیروز شدند، دو سروانتس مجروح و علیل شد و هنگام انتقال به اسپانیا، کشتی حامل وی به تصرف دزدان دریایی درآمد و او و برادرش به الجزایر منتقل و به صورت برده به یک مراکشی فروخته شدند که خانواده آنان در اسپانیا پولی جمع آوری و این دو را از صاحبشان بازخرید. همین اسارت و فقری که پس از بازگشت به اسپانیا دچار آن شده بود و نیز دو بار به زندان افتادن به سبب ورشکستگی مالی و نپرداختن قروض، او را تبدیل به یک نویسنده خوب کرد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید