جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۱ اکتبر


● ۱۷۳۷: یک زلزله شدید شهر کلکته هند را ویران و ۳۰۰ هزار تن را کشت.
● ۱۸۶۵: شورش سیاهپوستان جامائیکا (در آن زمان مستعمره انگلستان) بر ضد فقر، تبعیض و بی عدالتی به رهبری یک روحانی مسیحی به نام «پال بوگل» آغاز شد. دولت لندن چون ادامه این وضعیت را تهدیدی برای منافع جهانی خود یافت دستور دستگیری و اعدام بوگل را صادر کرد و متعاقب آن، بوگل دستگیرد و به دار کشیده شد و عصیان سرکوب گردید.
● ۱۹۰۶: شورای آموزش و پرورش شهر سانفرانسیسکو تصویب کرد که کودکان ژاپنی مقیم این شهر باید در مدارس جداگانه تحصیل کنند. این اقدام موجب اعتراض دولت ژاپن شد و میان دو دولت آمریکا و ژاپن یک کدورت طولانی به وجود آمد. دولت آمریکا استدلال می کرد که به دلیل فدرالیستی بودن نظام حکومتی آمریکا نمی تواند دستور لغو تصمیم شورای منطقه را بدهد و تنها کاری که ازدستش بر می آید دادن تذکر دوستانه و یا تسلیم دادخواست به دادگاه فدرال برضد شورای آموزش سانفرانسیسکو است که این استدلال، دولت ژاپن را که نظام حکومتی اش مرکزی است و قدرت و اختیارات در توکیو متمرکز است قانع نمی کرد.
● ۱۹۲۳: ارزش برابری پول آلمان به قدری کاهش یافت که هر ۴ میلیارد مارک برابر یک دلار ارزش داشت و ادامه همین وضعیت با عث روی کار آمدن هیتلر شد.
● ۱۹۳۹: روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا نامه انتشتین را که در آن به دولت آمریکا اصرار و تاکید کرده بود که بمب اتمی بسازد زیرا که این کار شدنی است و هیتلر در حال تلاش برای تولید آن است دریافت کرد که نتیجه اش تصویب «پروژه منهتن» به ریاست فنی دکتر رابرت اوپنهایمر فیزیکدان بود که مدیریت کل آن مجموعه را ژنرال «لسلی گرو» برعهده داشت. انشتین که یهودی بود از ترس آزار احتمالی ماموران هیتلر، از آلمان فرار و به آمریکا پناهنده شده بود و در دانشگاه پرینستون این کشور تدریس می کرد.
● ۱۹۵۰: اف سی سی (کمیسیون مستقل ارتباطات آمریکا) پروانه تاسیس نخستین فرستنده تلویزیون رنگی را در این کشور به نام کمپانی رسانه ای «سی بی اس» صادر کرد.
● ۱۹۸۶: مذاکرات ریگان و گورباچف درباره محدود ساختن حجم سلاحهای هسته ای در اروپا، در شهر ریکیاویک پایتخت کشور ایسلند آغاز شد. این تنها دور مذاکراتی بود که گورباچف در آن کوتاه نیامد و به آمریکا امتیاز نداد، ولی بعدا ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید