جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مسموم شدن خون


مسمومیت خون انتشار عفونت‌های باکتریائی به داخل جریان خون است. معنای آن این است که خطوط قرمز از یک زخم عفونی یا تاول گسترش می‌یابد. این خطوط قرمز به خطوط موج‌دار مداد قرمز شباهت دارند. در عرض چند ساعت، این خطوط به سمت قلب پیشرفت می‌کنند. این خطوط، علامت عفونت می‌باشند که از طریق عروق لنفاوی قسمت‌های درگیر بدن پخش می‌شوند. اگر به آنها توجه نشود، میکروب ظرف چند ساعت تا چند روز به جریان خون می‌رسد.
در حالی‌که باکتری‌ها از طریق کانال‌های لنفاوی به غدد لنفاوی می‌رسند، این غدد متورم و سخت می‌شوند و گاهی هنگامی‌که سلول‌های آنها با میکروب‌ها می‌جنگند و آنها را می‌کشند، قرمز می‌شوند.
اگر غدد لنفاوی در مبارزه با باکتری پیروز شوند عفونت تخفیف می‌یابد. تب زیر ۷/۳۷ درجه یا عدم وجود تب نشانگر این است که میکروب‌ها به جریان خون نرسیده‌اند. تب ناگهانی و سریعاً بالارونده (بالای ۳۸ درجه) عموماً نشان می‌دهد که میکروب‌ها وارد جریان خون شده‌اند.
● علائم و نشانه‌ها
در نور خوب خطوط صورتی یا قرمز که تا حدی موج‌دار هستند زیر پوست دیده می‌شوند. این خطوط می‌توانند از یک سانتی‌متر تا ده‌ها سانتی‌متر طول داشته باشد. غدد لنفاوی که این خطوط به آنها می‌رسند، اغلب متورم و سخت هستند.
مسمومیت خون می‌تواند در دوران نوزادی که مقاومت طبیعی بدن کم است، اتفاق بیفتد. علائم مسمومیت خون، شامل تحریک‌پذیری، تب و غذا خوردن ناکافی است. بعد از نوزادی مسمومیت خونی منجر به تب بالا، لرز و ضعف بسیار شدید می‌باشد.
● مراقبت خانگی
چنانچه مسمومیت خونی روی داد، یا پزشک خود تماس بگیرید و قسمت‌های درگیر بدن را بلند کنید. از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. چنانچه تاول‌ها باز و عفونی شده‌اند، تاول‌ها را بشوئید. برای تسکین درد و تب آسپیرین و استامینوفن بدهید.
● موارد احتیاط
- سریعاً با پزشک تماس بگیرید. بهترین روش درمانی مسمومیت خونی، آنتی‌بیوتیک است.
- چنانچه که مسمومیت خونی همراه با تب بالا و ضعف عمومی باشد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
● درمان پزشکی
پزشک به کودک شما آنتی‌بیوتیک خوراکی یا تزریقی خواهد داد. پزشک محل عفونت را باز و آن را تخلیه خواهد کرد. احتمالاً کشت خون یا موادی که از عفونت اولیه گرفته شده است لازم خواهد بود. همچنین، تست‌های آزمایشگاهی شامل مطالعات خونی و تجزیه خون لازم خواهند بود. اگر مسمومیت خونی شدید باشد، بستری شدن در بیمارستان لازم خواهد بود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید