جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

علائم سرطان مثانه چیست؟


علائم سرطان مثانه چیست؟
آقای ۶۵ ساله ای هستم که از حدود ۲۰ سال پیش سیگار می‌کشم. اخیراً متوجه‌ لکه‌های خون در ادرار خود شده‌ام. از ۲ ماه قبل هم، اکثر اوقات دردهای ناخوشایندی در پاهایم داشتم.
پزشک پس از انجام آزمایشات مختلف، تشخیص تومور مثانه را برایم داده‌اند. لطفاً مرا راهنمایی کنید.
▪ سرطان مثانه چیست؟
سرطان مثانه، دومین سرطان شایع دستگاه ادراری می‌باشد که از کل سرطان‌های موجود، حدود ۷ درصد از سرطان‌های مردان و همچنین ۲ درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد. ۶۵ سالگی سن متوسط ابتلا به این نوع سرطان می‌باشد.
▪ علت ایجاد‌کننده سرطان مثانه کدام است؟
علت ایجاد کننده سرطان مثانه در ۳۵- ۱۵درصد از مردان تماس‌های شغلی می‌باشد.
همچنین در ۶-۱ درصد زنان نیز تماس‌های شغلی باعث بوجود آمدن سرطان مثانه می‌شود.
افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم می‌باشد یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر می‌باشند.
یکی دیگر از علت‌های ایجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده‌های مصنوعی است. عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می‌دهند. قابل ذکر است که سیگار عامل ۵۰ درصد تومورهای مثانه می‌باشد.
▪ علایم سرطان مثانه کدام است؟
شایع‌ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار(هماچوری) می‌باشد که در ۹۰- ۸۵ درصد موارد دیده می‌شود. همچنین درد مشترک (متاستاز) در پهلو و درد استخوانی (ناشی از انتشار استخوانی) از سایر علایم این بیماری‌اند.
▪ راه‌های تشخیص سرطان مثانه کدام است؟
راه‌های تشخیص سرطان مثانه در ابتدا آزمایشات روتین از لحاظ وجود خون در ادرار و سیتولوژی ادرار از لحاظ وجود سلول‌های بدخیم در ادرار است در ادامه انجام سیستوسکوپی و گرفتن بیوپسی (نمونه‌برداری) از تومور جهت تایید نهایی تشخیص انجام می‌شود.
برای تشخیص هماچوری ناشی از تومور مثانه انجام IVP انتخابی است.
▪ راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان مثانه کدام است؟
برای پیشگیری کردن از ابتلا به سرطان مثانه لازم است از کشیدن سیگار خودداری کرد، چون کشیدن سیگار عامل ایجاد کننده نیمی از سرطان‌های مثانه می‌باشد.
افراد باید شغل‌هایی را انتخاب کنند که باعث تشدید یا به وجود آمدن سرطان مثانه نشود. به طور مثال کارگران صنایع لاستیک سازی و صنایع شیمیایی و نفت بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌باشند.


دکتر مائو خلیلی- جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
رضا ساعی شاهی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید