پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

Audi A۱ Sportback Concept


Audi A۱ Sportback Concept
شرکت خودروسازی آئودی از جدیدترین خودروی خود در نمایشگاه خودروی پاریس پرده برداشت. A۱ اسپرت بک که در نمایشگاه فرانکفورت با نام « متروپروجکت» معرفی شده بود از چهره ای بسیار هجومی و جذاب سود می برد. چراغ های جلوی برنده و کشیده به همراه جلوپنجره ای بزرگ که طبق معمول چهار حلقه آئودی نیز بر روی آن قرار گرفته نوید یک هاچ بک داغ را می دهد. آئودی متخصص بازی با لامپ ها و تغییر حالت نورپردازی است. در چراغ های جلو و عقب این خودرو نیز این تخصص آئودی به کار گرفته شده و LED های ریز زیادی که به صورت نواری باریک در آمده اند به چشم می خورند. راهنمای نارنجی رنگ نیز به صورت باریکه ای زیبا در آمده که در زمان تاریک بودن محیط اطراف جلوه ای بس زیباتر پیدا می کند. نوارهای عمودی روی جلوپنجره و دریچه های هوایی که در بخش پایین سپر جاسازی شده اند ظاهر این خودرو را به شوالیه های سیاه پوش قرون وسطی شبیه می کند.
امتداد خط تیز روی بدنه به بخش عقب خودرو می رسد و منجر به دو تکه شدن چراغ عقب می گردد. فرم چراغ های عقب نیز همانند چراغ های جلو بسیار تیز و هیجانی است و در این بخش نیز استفاده از نوارهای LED به رنگ های نارنجی و قرمز تضاد بصری زیبایی را با رنگ تیره بدنه به وجود می آورد. شیب زیاد بخش عقب تداعی کننده پویایی و تحرک است و اوج جسارت طراحان به شمار می رود.
در نمای بغل نیز خط کمر بلند و رینگ های اسپرت ۱۸ اینچی A۱ را با ابهت تر نشان می دهد. اسپرت بک در داخل نیز سرشار از انرژی و عناصر هیجانی است. دریچه های گرد و پنج پره به همراه ادواتی که به سیک هواپیماهای جنگنده طراحی شده اند از ویژگی های برجسته کابین این خودرو است. فرم خاص فرمان های آئودی در این کانسپت نیز به چشم می خورد. در این فرمان ها بخش پایینی حالتی صاف دارد که در این خودرو با قطعات نقره ای رنگ نیز پوشیده شده است. یکی از غیرعادی ترین بخش های کابین آئودی شکل دسته دنده است که رو به جلو طراحی شده است.
صندلی های اسپرت این خودرو که دارای دو سوراخ در بخش پشتی می باشند جذابیت خاصی به فضای این خودرو می بخشند.
آئودی کانسپت کوچک خود را با موتوری توربوشارژردار که ۴/۱ لیتر حجم دارد معرفی کرده است. حداکثر قدرت این موتور برابر ۱۵۰ اسب بخار می باشد که توسط گیربکس دو کلاچه S ترونیک به چرخ های انتقال می یابد. اما این موتور بنزینی TFSI تنها نیرو دهنده این خودرو نیست بلکه آئودی یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ را نیز در کنار این موتور بنزینی در نظر گرفته تا اسپرت بک را به خودرویی دوستدار محیط زیست تبدیل کند.
بدین ترتیب شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو فقط ۹/۷ ثانیه است و حداکثر سرعت نیز به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. اما جالب ترین ویژگی این خودرو مصرف تنها ۹/۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر است که با توجه به ویژگی های دینامیکی که این آئودی دارد واقعا فوق العاده است. میزان تولید گاز دی اکسید کربن نیز تنها ۹۲ گرم در هر کیلومتر می باشد. فرمان الکترومکانیکی این خودرو به همراه سایر سیستم های کمکی قابلیت های حرکتی این خودرو در حد و اندازه های مدل R۸ نموده است. آئودی با معرفی این کانسپت بار دیگر توانایی های خود را به رخ رقبا کشید و نشان داد که ساخت یک خودروی اسپرت و کم مصرف چندان دور از ذهن نیست.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید